Polska Stories
Olga Gitkiewicz, autorka książki 'Krahelska. Krahelskie' (fot. Anna Liminowicz)
Olga Gitkiewicz, autorka książki 'Krahelska. Krahelskie' (fot. Anna Liminowicz)

Piszę to z Wałbrzycha. I ze Świdnicy. Szatkuję tekst po parę zdań i muszę przerywać.  

Przez ostatnie kilka dni robiłam po 15 km dziennie na piechotę. Mokłam. Marzłam. Pociłam się. Kładłam się spać o trzeciej nad ranem, żeby wstać po paru godzinach snu. Zaczepiałam obcych ludzi, a niektórzy bardzo nie chcieli być zaczepiani, paliłam z nimi na murku, chociaż tak naprawdę to nie palę. Zaglądałam na budowy. Chodziłam po pustostanach i po piwnicach. Bo taka najczęściej jest ta praca – w terenie, a nie w wygodnym krześle przy komputerze.

Reportaż jest specyficzną formą dziennikarstwa, są w niego wpisane wielozadaniowość, niepewność i – paradoksalnie – często samotnictwo, choć przecież wciąż i wciąż kogoś poznajemy, przeprowadzamy wywiady, chłoniemy cudze historie i staramy się je rozumieć. Często nie mamy ich jednak z kim przegadać.

Rok temu w pierwszej edycji Polska Stories spotkało się 10 osób z różnych miejsc, z różnymi zainteresowaniami, z różną wrażliwością. Niektóre wcześniej pisały teksty, inne podczas szkolenia po raz pierwszy wyszły w teren, żeby porozmawiać z ludźmi i wysłuchać czyichś opowieści. Trochę się śmialiśmy, trochę spieraliśmy, dużo się uczyliśmy od siebie nawzajem. Podczas warsztatów urządzaliśmy minikolegia redakcyjne – wszyscy mogli opowiedzieć o swoich zmaganiach z tekstami, o wątpliwościach i przeszkodach, ale i o zachwytach.   

Słyszę czasem uwagi, że ustalając górną granicę wiekową dla uczestników Polska Stories na 30 lat, bierzemy udział w praktykach ageizmu. Widzę to inaczej.

Finaliści pierwszej edycji Polska Stories. W środku Jan Rybicki (fot. Kinga Majewska)

Może wiele osób myśli, że w czasach internetu dostępność do zawodu wzrosła – tylko częściowo jest to prawda, bo próg wejścia dla ludzi młodych jest wysoki. Coraz mniej wydawnictw prasowych zatrudnia dziennikarzy na etatach, a jeśli już, cenione są osoby z doświadczeniem. Tymczasem trudno to doświadczenie zdobyć. Kiedyś dziennikarstwa można się było uczyć w redakcjach lokalnych, dziś w regionach wciąż funkcjonuje wiele świetnych tytułów, jednak są też w Polsce miejsca, w których tego typu prasy brakuje. Mnóstwo młodych osób nie ma też wiedzy, w jaki sposób zgłosić temat na reportaż, jak zrealizować materiał, jak podejść do dokumentacji, autoryzacji – nawet jeśli zbiorą się na odwagę i zaproponują tekst jakiejś redakcji, w razie odmowy czy braku odpowiedzi zrażają się, wycofują.  

Zobacz wideo Rozpoczynamy nabór do II edycji Polska Stories

Właśnie dlatego ten program jest skierowany do osób, które dopiero szukają swojego miejsca na rynku pracy, w tym na rynku mediów.    

Druga edycja każdego przedsięwzięcia jest z natury trochę inna. Po ubiegłorocznych doświadczeniach nieco zmodyfikowaliśmy program, ale niezmiennie jestem bardzo ciekawa osób, które będą z nami pracować w tym roku. Czekam z niecierpliwością na zgłoszenia i naprawdę się cieszę, że robimy to wszystko ponownie.  

ZGŁOSZENIA DO KONKURSU

  
Miło nam poinformować, że partnerem warsztatów Polska Stories zostało Publio - księgarnia z ebookami, audiobookami i eprasą. Dla finałowej dziesiątki warsztatowiczów Publio ufundowało po dwa kody na ebook/audiobook, a dodatkowo dla zwycięzcy II edycji Polska Stories - kody na cały rok (po jednym miesięcznie).

Publio.pl zostało partnerem II edycji Polska Stories i ufundowało czytelnicze upominki dla finalistów i zwycięzcyPublio.pl zostało partnerem II edycji Polska Stories i ufundowało czytelnicze upominki dla finalistów i zwycięzcy oprac. Marta Kondrusik

Weekend.gazeta.pl

Magazyn istnieje od dziewięciu lat. Reportaże opublikowane w Weekend.gazeta.pl znalazły się m.in. wśród nominowanych i/lub w ścisłym finale Nagrody Newsweeka im. Teresy Torańskiej, dwa artykuły zauważono w konkursie Uzależnienia XXI wieku prowadzonym przez Fundację Inspiratornia. Dziennikarze zostali docenieni także w takich konkursach jak: Polsko-Niemiecka Nagroda Dziennikarska im. Tadeusza Mazowieckiego czy Kryształowe Pióra. W tym roku tekst Dominiki Klimek zdobył pierwszą nagrodę w kategorii "Reportaż pisany" na Festiwalu Wrażliwym.

Wyróżnione artykuły Weekend.Gazeta.pl