Materiał Promocyjny
Zakwalifikowanie się do programu daje możliwość zdobyci ciekawych umiejętności projektowych (Materiały prasowe)
Zakwalifikowanie się do programu daje możliwość zdobyci ciekawych umiejętności projektowych (Materiały prasowe)

Zeszłoroczni laureaci programu Solve for Tomorrow to czwórka uczniów z I LO im. Tadeusza Kościuszki w Bielsku Podlaskim. Aleksandra, dwie Julie i Tymoteusz przyznają, że początkowo szukali pomysłów w bardzo odległych rejonach. – Myśleliśmy i myśleliśmy, a problem do rozwiązania okazał się być tuż koło nas – przyznają.

Zespół licealistów z Bielska Podlaskiego zajął się zagrożeniem poczucia bezpieczeństwa,  odczuwanego przez nastolatki podczas samotnych  powrotów do domu. Powstał projekt aplikacji, którego stworzenie poprzedziły rozmowy z rówieśnikami, analizy skali problemu i spotkania z ekspertami.

Lęki i niepewność towarzyszą młodym ludziom na co dzień – począwszy od strachu przed fizycznymi niebezpieczeństwami, przez wiele innych emocji związanych z tym, co dzieje się we współczesnym świecie. Młodzi wchodzą w świat zagrożony katastrofą klimatyczną, konfliktami zbrojnymi czy kolejnymi pandemiami – krajobraz niestabilny i pełen niepewności.

Wkraczając w dorosłość, już na starcie mają przed oczami pesymistyczne wizje i niezbyt kolorowe perspektywy. Brakuje im spokoju i komfortu, o czym alarmują psychologowie i psychiatrzy.

Przeniesienie kontaktów do internetu, odcięcie od świata spowodowane lockdownami odcisnęło piętno na zdrowiu nastolatków. Codziennie czytamy o zapaści dziecięcej psychiatrii i ogromie trudności, z jakimi się mierzą młode osoby.

Socjolog dr Przemysław Sadura badał, jak pandemia wpłynęła na skłonność ludzi do wyrzeczeń na rzecz ekologii. Bo te będą niezbędne do walki z katastrofą klimatyczną. Okazało się, że po doświadczeniu lockdownu, zamknięcia, radykalnego ograniczenia wolności stali się dużo mniej chętni do przyjmowania kolejnych ograniczeń związanych z jakimś celem wyższym. W miejsce poczucia solidarności pojawiło się pragnienie wolności.

Ale pragnienie wolności można wykorzystać twórczo – projektując nową rzeczywistość. Właśnie to mogą zrobić młodzi ludzie zgłaszający się do programu Solve for Tomorrow organizowanego przez Samsung.

Miejsce dla zaangażowanych i innowatorów

Program Solve for Tomorrow Samsung powstał z myślą o wspieraniu młodzieży - uczniów klas 7–8 szkół podstawowych oraz klas 1–4 szkół ponadpodstawowych. Właśnie trwa druga edycja programu, której pierwsza faza – nadsyłania zgłoszeń – mija 31 października.

Druga edycja Solve for Tomorrow daje możliwość wzięcia udziału w rozwijajacym i innowacyjnym programie dla młodzieży (Materiały prasowe)

Do programu swoje zespoły powinien zgłosić opiekun grupy (nauczyciel, pracownik biblioteki, świetlicy środowiskowej czy domu kultury) wypełniając formularz na stronie. Oprócz podania informacji dotyczących uczestników opiekun musi przedstawić między innymi zagadnienie, którym jego podopieczni chcą się zająć oraz pomysł pozwalający na jego realizację. Wszystko to oczywiście wypracowane przez młodzieżowy zespół. Formularz dostępny jest na stronie Solve for Tomorrow.

Organizatorzy czekają na projekty, które w realny sposób przyczynią się do choć niewielkiej zmiany świata na lepsze, nawet na poziomie lokalnym. Projekty nadsyłać można do jednej z czterech kategorii: Klimat, Zdrowie, Bezpieczeństwo i Integracja.

Obecnie trwa nabór do już II edycji Solve for Tomorrow. – Program skierowany jest do młodego pokolenia, które nie boi się stawiać pytań i podejmować nowych wyzwań – mówi Magdalena Olborska, CSR Manager w Samsung Electronics Polska. – Z jednej strony daje im szansę na lepszy start w dorosłość, a z drugiej – możliwość poznania najbliższego otoczenia oraz podjęcia międzypokoleniowego dialogu z lokalną społecznością. Mamy nadzieję, że druga edycja przyniesie jeszcze więcej kreatywnych pomysłów, które przełożą się na działania na rzecz wspólnego dobra.

Nastolatkowie sami tworzący maszynę przyspieszającą proces kompostowania bioodpadów? Uczniowie projektujący aplikację, która ułatwia przemieszczanie się po zmroku i w razie niebezpieczeństwa pozwala na szybkie wezwanie pomocy? Licealiści odkrywający rewolucyjny potencjał tkwiący w wodorostach, który w efekcie przyczyni się do poprawy jakości powietrza? To nie fikcja literacka, tylko kilka pomysłów zgłoszonych i zrealizowanych przez laureatów pierwszej edycji programu Samsunga.

Praca w grupie i konsultacje z ekspertami - program Solve for Tomorrow daje dużo możlwości nie tylko uczniom, ale i ich opiekunom (Materiały prasowe)

Niektóre z nich pozornie mogą wydawać się proste, ale jakże wiele wnoszą do życia i dobrostanu wielu osób. Tak jak idea zazielenienia 300 ha hałd w Rybniku. Naturalnie proces rekultywacji terenów zdegradowanych przez przemysł toczy się, ale zabiera więcej czasu. Hałdy są miejscami trudnymi dla rozwoju roślinności, dlatego zespół z Akademickiego Liceum Ogólnokształcącego Politechniki Śląskiej w Rybniku zaproponował w ramach Solve for Tomorrow wykorzystanie do stopniowego zazielenienia tych miejsc... dronów.

Nauka, która nie pójdzie w las

Nastolatkowie i opiekunowie, którzy zgłoszą swoje projekty do konkursu i dostaną się do półfinału, mogą liczyć na możliwość zebrania unikalnych doświadczeń. Na tym etapie zespoły dostają wsparcie od ambasadorów-trenerów programu Solve for Tomorrow. Zespół ekspertów z różnych dziedzin pomoże pogłębić pomysły uczniów, opierając się na metodologii Design Thinking. To ogromna zaleta i kusząca wizja.

Metoda ta – rzadko wykorzystywana w polskich szkołach – pozwala poznać i zdobyć kluczowe kompetencje przyszłości, czyli kreatywność, krytyczne myślenie, umiejętność współpracy, komunikację i empatię.

Zespoły, które dotrą do finału, doskonalą efekty swojej pracy, korzystając z najlepszej ekspertyzy technologicznej od wolontariuszy – na co dzień pracowników Samsung R&D.

Solve for Tomorrow to także interesująca propozycja dla nauczycieli i osób zajmujących się działaniami edukacyjnymi. Daje im bowiem możliwość współuczestniczenia w procesie tworzenia nowatorskich rozwiązań zaproponowanych przez ich podopiecznych i poznania nowych narzędzi pracy, które będą mogli wdrażać niezależnie od tego, jakiego przedmiotu uczą.

A młodzi ludzie, zgłaszając się do Solve for Tomorrow, mogą się przekonać, że wcale nie trzeba mieć znajomości, specjalistycznej wiedzy czy doświadczenia, żeby próbować zmieniać świat.