materiał promocyjny
Pomiar temperatury pomaga szybko ją regulować i dostosowywać do warunków panujących na dworze. (Matieriały prasowe)
Pomiar temperatury pomaga szybko ją regulować i dostosowywać do warunków panujących na dworze. (Matieriały prasowe)

17 proc. konsumentów kupuje za pomocą smartfona przynajmniej raz w tygodniu, 39 proc. chętnie opłaca codzienne zakupy, korzystając z płatności mobilnych, 13 proc. używa urządzeń wspomaganych przez sztuczną inteligencję, a aż 43 proc. rozważyłoby odbiór paczki dostarczonej przez drona.

– Na naszych oczach sektor handlu dynamicznie się rozwija. Jednocześnie zmienia się sposób robienia zakupów oraz podejście sprzedawców do obsługi klienta – komentuje te zaskakujące liczby Krzysztof Badowski, lider zespołu handlu i produktów konsumenckich w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, w raporcie „Polacy na zakupach" opracowanym przez PwC.

Dzięki słuchawkom pracownicy otrzymują na bieżąco komunikaty dotyczące ewentualnej awarii sprzętu chłodniczego, potrzebie uzupełnienia towaru. (Matieriały prasowe)

Sztuczna inteligencja na co dzień w każdym sklepie?

To, jak Polacy robią zakupy, zmienia się z roku na rok. Sprzedawcy muszą wyjść naprzeciw oczekiwaniom. Już teraz możemy płacić zbliżeniowo, telefonem czy BLIKIEM w większości sklepów. To jednak zaledwie początek zmian. – Postęp technologiczny skłania jednocześnie do zadania pytania, jak na działania konsumentów wpłyną rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji lub wykorzystujące jej elementy. Już dziś część sieci handlowych stosuje je do budowy customer experience lub jego poprawy. Wciąż otwarte pozostaje jednak pytanie, jak w dłuższej perspektywie sztuczna inteligencja wpłynie na rozwój handlu i czy ma szansę dokonać w nim rewolucji – wyjaśniają eksperci PwC w analizie poświęconej nowoczesnemu podejściu do handlu.

Sztuczna inteligencja na co dzień w każdym sklepie? Brzmi to jak odcinek amerykańskiego serialu animowanego „Jetsonowie". A jednak. Już teraz mówi się o tym całkiem poważnie. Zastosowanie sztucznej inteligencji w handlu możemy podzielić na trzy obszary.

Po pierwsze, to coraz bardziej precyzyjne, samouczące się algorytmy odpowiadające za personalizację, segmentację, dopasowywanie do grupy odbiorców reklam oraz rekomendację produktów i usług. Po drugie, to rozwiązania odpowiedzialne za komunikację z konsumentem oraz jego obsługę. Po trzecie zaś – sztuczna inteligencja w handlu to cały obszar optymalizacji pakowania, realizacji zamówień, magazynowania oraz logistyki poprzez zastosowanie odpowiednich algorytmów i robotów. Niemniej na rynku nie spotykamy jeszcze zbyt wielu przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w handlu rozumianej w sposób, jaki został przedstawiony we wcześniejszej sekcji

– wyjaśnia raport „Polacy na zakupach".

Sklep, który rozmawia

Żabka, tworząca sieć ponad 8000 sklepów typu modern convenience, stawia na innowacyjne koncepcje, takie jak samoobsługowe kasy i sklepy czy rozwiązania, które usprawniają pracę franczyzobiorców oraz inteligentnie zarządzają pracą zainstalowanych urządzeń. Nowe rozwiązania zostały wprowadzone choćby w Smart Żabce, która mieści się przy ulicy Półwiejskiej w Poznaniu.

Czujniki zalania wykryją usterki sprzętu chłodniczego, system automatycznie zawiadomi o nich serwis, co daje gwarancję szybszego czasu reakcji ekipy serwisowej. (Matieriały prasowe)

Żabka komunikuje się z obsługą sklepu i wykonuje za nią niektóre czynności. Wprowadzone rozwiązania – na przykład specjalistyczne czujniki zalania, automatyczny pomiar temperatury w sklepie, pomiar zużycia energii – pozwalają na bardziej efektywną pracę, a przede wszystkim są przyjazne dla planety.

Co jest już nie tylko mądrą strategią, lecz także koniecznością odpowiedzialnego społecznie biznesu. Smart technologie są bardziej wydajne energetycznie i znacznie usprawniają pracę franczyzobiorcy i obsługi sklepu. Zaoszczędzony dzięki nowoczesnej technologii czas pracownicy mogą poświęcić klientom.

Żabka jest jedną z najbardziej innowacyjnych franczyz na rynku. Rozwijamy lokalną przedsiębiorczość na podstawie nowych technologii, by przedsiębiorcy mogli łatwo przystosowywać prowadzenie biznesu do aktualnych wyzwań i jeszcze lepiej spełniać oczekiwania klientów. Nowe, inteligentne rozwiązania zastosowane w Żabce w Poznaniu wspierają naszych franczyzobiorców w zarządzaniu swoim sklepem, ale są również energooszczędne. Dzięki temu optymalizujemy koszty i jesteśmy przyjaźni środowisku

mówi Adam Manikowski, wiceprezes zarządu, dyrektor zarządzający Żabka Polska.

Wdrażanie nowoczesnych rozwiązań wpisuje się także w strategię odpowiedzialności firmy, której jednym z głównych obszarów jest troska o środowisko naturalne. Marka dąży do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2025 roku oraz podniesienia poziomu zadowolenia franczyzobiorców Żabki ze współpracy z siecią.

Poznańska Żabka pierwszą, ale nie ostatnią w Polsce

– Zastosowane w sklepie rozwiązania znacznie usprawniają jego prowadzenie i pozwalają nam skupić się na tym, co robimy najlepiej, czyli na sprzedaży oraz obsłudze klientów. To bardzo ważne, by budować dobre, lokalne relacje z naszymi klientami – mówi Marta Tołwińska, franczyzobiorczyni sklepu przy ulicy Półwiejskiej w Poznaniu.

Relacje i zebrane doświadczenie obsługi sklepu są jednym z kluczowych czynników, który zadecyduje o tym, co dalej. Żabka przeanalizuje wyniki i wybierze najlepsze rozwiązania. W planach jest wdrożenie ich w następnych placówkach sieci. To kolejny krok w realizacji strategii franczyzocentryczności, zgodnie z którą sieć tworzy innowacyjne rozwiązania pomagające przedsiębiorcom prowadzić lokalny biznes.

Przejdźmy do konkretów. Jakie rozwiązania zastosowane w poznańskiej Żabce mamy szansę zobaczyć także w sklepach na kolejnych ulicach i osiedlach?

Żabka „rozmawia" z obsługą. Dzięki słuchawkom pracownicy otrzymują na bieżąco komunikaty dotyczące ewentualnej awarii sprzętu chłodniczego, potrzebie uzupełnienia towaru na sklepowych półkach czy informacje o konieczności zaangażowania sprzedawcy do jakiejś czynności, na przykład wyczyszczenia kawomatu czy uzupełnienia w nim kawy

W placówce przy Półwiejskiej cały czas monitorowana jest temperatura. Pomiar pomaga szybko ją regulować i dostosowywać do warunków panujących na dworze. Od razu też generowany jest raport, który trafia do sanepidu. To odciąża właścicieli sklepu, zdejmując z nich część obowiązków.

Możliwe jest zarządzanie sklepem z poziomu smartfona przez aplikację Cyberstore. (Matieriały prasowe)

Co jeszcze usprawnia pracę franczyzobiorców i inteligentnie zarządza pracą w najnowocześniejszej Żabce w Polsce? Pomiar zużycia energii pozwala na weryfikację poprawności działania urządzeń oraz na jeszcze efektywniejsze poszukiwanie nowych metod optymalizacji zużycia energii i zarządzania nią w sklepie. Czujniki zalania wykryją usterki sprzętu chłodniczego, system automatycznie zawiadomi o nich serwis, co daje gwarancję szybszego czasu reakcji ekipy serwisowej, umożliwia weryfikację online jej skuteczności, w efekcie obniżając koszty oraz redukując czas przestoju pracy sklepu. Istotnym celem projektu Smart Żabki jest poprawa bezpieczeństwa franczyzobiorców i sprzedawców. System wizyjny przed sklepem i wewnątrz sklepu oraz komunikaty głosowe przed sklepem odstraszają potencjalnych włamywaczy. Z kolei zainstalowane na zewnątrz czujniki po wykryciu intruza automatycznie zawiadomią o tym ochronę.

Nowe rozwiązania wsparciem dla franczyzobiorców

Te rozwiązania są dopiero analizowane. Jednak już dziś franczyzobiorcy w innych placówkach mogą korzystać z wielu zaawansowanych narzędzi technologicznych. Możliwe jest zarządzanie sklepem z poziomu smartfona przez aplikację Cyberstore. Warto również wspomnieć o kasach samoobsługowych, z których codziennie korzystają klienci sklepów Żabka. Urządzenia te nie tylko usprawniają pracę sprzedawców, lecz także skracają czas wizyty w sklepie. Wsparciem dla franczyzobiorców jest również platforma praca.zabka.pl, która została uruchomiona w na początku marca, by m.in. pomóc franczyzobiorcom w znalezieniu personelu do swoich placówek. Obecnie serwis oferuje zatrudnienie w centrach logistycznych, we współpracujących z firmą spółkach oraz w konkretnych sklepach w całym kraju.

Aby dbać o bezpieczeństwo pracowników, Żabka wprowadziła nowe ubezpieczenie zbiorowe dla franczyzobiorców. „Polisa na biznes" – bo tak nazywa się ta inicjatywa – ma za zadanie zminimalizować ryzyko związane z niepowodzeniem biznesowym w ramach własnej działalności. W praktyce przy zakończeniu współpracy pozwala pokryć ewentualne starty finansowe.