Sukcesy Polak闚
Independence Day (fot: Ada Zieli雟ka)
Independence Day (fot: Ada Zieli雟ka)

Cykl "M這da Polska" po鈍i璚ony jest Polkom i Polakom, kt鏎ym kibicujemy. Kolejne sylwetki publikujemy w ka盥y wtorek. Oto nasi wcze郾iejsi bohaterowie:

"Cz這wiekowi chodzi這 o co wi璚ej ni tylko o prze篡cie". Polak dokona w Tanzanii wielkiego odkrycia

''My郵 o tym dzwonku na g鏎ze, 瞠by go wcisn望. Dzwonek wy陰cza czas''. Aleksandra Rudzi雟ka wy陰cza czas najszybciej na 鈍iecie

''Czu豉m, jakbym prowadzi豉 dwa r闚noleg貫 篡cia''. Polka jest wzi皻 specjalistk od efekt闚 specjalnych w Londynie

IMI:

Ada

NAZWISKO:

Zieli雟ka

ZAW笈:

artystka wizualna, fotografka

WIEK:

29 lat

OSI:NI犴IA:

Wystawy w kraju i za granic, zas造n窸a powsta造m z po陰czenia dw鏂h zdj耩 symbolem obchod闚 100-lecia odzyskania niepodleg這軼i. Ma na koncie wystawy m.in. w Wiedniu i Mi雟ku, publikacje m.in. w "Focus", "Vogue", "Garagisme", "Quartz".

Ada Zieli雟ka
Ada Zieli雟ka

- W sobot nie mog. Jad pali dupki - m闚i Ada Zieli雟ka, kiedy pr鏏uj um闚i si z ni na rozmow. Jest artystk wizualn, o jej zami這waniu do destrukcji i zniszczenia mo積a by這 przeczyta w presti穎wym "Garagisme" i "Vice", przyznam jednak, 瞠 troch jestem zdziwiony. Bo o czym ona m闚i? - Dupki. Lampy samochod闚 do mojej instalacji Fondue - wyja郾ia, a potem t逝maczy, na czym polega projekt.

Zacz窸o si od podpalacza 鄉ietnik闚. Grasowa w czasie wakacji po Warszawie. Samochody, kt鏎e na osiedlowych parkingach sta造 obok 鄉ietnik闚, dos這wnie si roztapia造. - Kiedy zobaczy豉m te fury po raz pierwszy, pomy郵a豉m, 瞠 to bardzo 豉dne - m闚i.

Ada zacz窸a je寮zi w miejsca, gdzie p這n窸y 鄉ietniki, robi豉 kolejne zdj璚ia aut, kt鏎e wygl康a造 jak roztopiona czekolada. Tym, co znalaz豉, dzieli豉 si od razu na swoim Instagramie i Facebooku. - W pewnym momencie zacz窸am ju dostawa telefony od znajomych: "Ej, Ada, u mnie na Goc豉wiu pali si 鄉ietnik" - opowiada. - Pomy郵a豉m, 瞠 to co, czego zawsze szuka豉m w fotografii. Wi瘯szo嗆 ludzi nie zauwa瘸 takich szczeg馧闚, przechodz帷 ko這 spalonego 鄉ietnika, poczuj smr鏚, zobacz osmolony samoch鏚 i p鎩d dalej. A jak ja wyjmuj kawa貫k tego samochodu, kadruj i wieszam na 軼ianie, to wszyscy m闚i: "Wow, ale to jest super!".

Fragment instalacji 'Fondue' (fot: Ada Zieli雟ka)

Wi瘯szo嗆 prac Ady Zieli雟kiej to zdj璚ia, ale przy Fondue chcia豉 wyj嗆 poza klasyczn fotografi. Wyj望 obiekt z brudnego 鈍iata spalonego 鄉ietnika, osmolonego samochodu i postawi go w galerii. Przez kilka tygodni je寮zi豉 po szrotach i szuka豉 charakterystycznych dupek, czyli ty堯w samochod闚 typu sedan, kt鏎e da這by si wyci望. Potem, za pomoc specjalnego palnika, podgrzewa豉 je, a zaczyna造 si topi. Postanowi豉 potraktowa fragmenty aut jak rze嬌y. Instalacja Fondue mo積a ogl康a w Spectra Art Space do 6 stycznia.

Novotel

Arty軼i wizualni rzadko trafiaj ze swoimi pracami do szerszego kr璕u odbiorc闚. To, co robi, najcz窷ciej zostaje w hermetycznym 鈍iecie sztuki wsp馧czesnej. Ale Ada Zieli雟ka miesi帷 temu stworzy豉 zdj璚ie, o kt鏎ym m闚i造 media w Polsce i nie tylko. Independence Day , fotografi, kt鏎a sta豉 si symbolem obchod闚 100-lecia odzyskania niepodleg這軼i, Ada Zieli雟ka wymy郵i豉 kilkana軼ie dni przed tym, jak przez Warszaw, w Marszu Niepodleg這軼i, przesz這 ponad 100 tysi璚y ludzi.

Wiedzia豉, 瞠 najlepszym miejscem do zdj耩 b璠zie po這穎ny w samym centrum Warszawy Novotel. Ogl康a豉 r騜ne pokoje na kolejnych pi皻rach i szuka豉 najlepszego kadru. W ko鎍u wybra豉 pok鎩 na dziewi徠ej kondygnacji. Uda這 jej siwynaj望 go na godziny. 11 listopada posadzi豉 swoj kole瘸nk, Paulin, na hotelowym 堯磬u przy oknie wychodz帷ym na Rondo Dmowskiego. Dziewczynie w dresie, z telefonem w r瘯u, zrobi豉 zdj璚ie. Kilkana軼ie minut p騧niej Ada uchwyci豉 niemal identyczny kadr, tyle 瞠 tym razem za oknem p這n窸y tysi帷e rac. Potem na這篡豉 dwie fotografie na siebie i wrzuci豉 na sw鎩 profil facebookowy i instagramowy.

Fotografia z cyklu 'Automotive Stills' (fot: Ada Zieli雟ka)
Fotografia z cyklu 'Automotive Stills' (fot: Ada Zieli雟ka)

W ci庵u godziny zdj璚ie sta這 si prawdziwym viralowym hitem. Kilkana軼ie tysi璚y polubie i tysi帷e komentarzy na portalach spo貫czno軼iowych, gratulacje i s這wa uznania od Anji Rubik czy Rafa豉 Milacha. O zdj璚iu napisa造 m.in. "Vogue", "Quartz", "Gazeta Wyborcza", przedrukowa je niemiecki "Focus", kt鏎y uzna, 瞠 to najlepszy spos鏏 na wyt逝maczenie czytelnikom, o co chodzi z Narodowym 安i皻em Niepodleg這軼i w Polsce. Jej prac nazywano najlepszym komentarzem do podzielonej Polski, symbolem postaw m這dego pokolenia, a nawet przestrog przed nacjonalizmem. - A ja po prostu chcia豉m pokaza czysto fotograficzny kontrast, wcale nie ideowy. Spokojne, ciche wn皻rze i bardzo niespokojne zewn皻rze. Nie chcia豉m opowiedzie niczego o polityce, pogl康ach, ani nawet o Polsce - zaznacza. - Po prostu jara mnie ten kontrast, to by這 zdj璚ie, na kt鏎ym czu emocje. A to, co mnie tam przyci庵n窸o by klasycznie - ogie. Wiedzia豉m, 瞠 Warszawa zacznie p這n望 i chcia豉m to wykorzysta.

Komentarze by造 bardzo r騜ne. Ada czyta豉, 瞠 jej praca wspaniale oddaje pot璕 Polski, lub te 瞠 jest symbolem tego, jak lewactwo manipuluje lud幟i; 瞠 znakomicie oddaje odczucia jednostki w obliczu histerycznego t逝mu albo 瞠 to ordynarny fotomonta. - Bardzo mnie ciesz komentarze ludzi. Wszystkie, serio - m闚i. - Ka盥y mo瞠 interpretowa zdj璚ie dowolnie i dla mnie to jest superciekawe. Nawet je郵i przy okazji tych interpretacji kto mnie obra瘸, uwa瘸m, 瞠 to niesamowite, 瞠 ludzie tak du穎 s w stanie zobaczy w moim zdj璚iu. Nawet z mem闚 si ciesz. Po prostu chcia豉m pokaza spok鎩 normalnego 篡cia i ogie za oknem. Ka盥y t scen mo瞠 zrozumie po swojemu.

Ogie

Ogie w sztuce Ady Zieli雟kiej zajmuje bardzo wa積e miejsce. 疾by robi zdj璚ia p這n帷ych samochod闚, sp璠za豉 ca貫 dni na szrotach, kt鏎e sta造 si jej pracowni. - Szczerze m闚i帷, wybieram po prostu te auta, na kt鏎e mnie sta. Sytuacja jest dla mnie o tyle idealna, 瞠 uwa瘸m, 瞠 modele z lat 90. to najpi瘯niejsze auta w historii, a jednocze郾ie najta雟ze do kupienia na z這mowisku - przyznaje.

To nie jest tak, 瞠 Ada mia豉 od dziecka zami這wanie do ognia. Nie podpala豉 zabawek ani starych gazet, nie trzeba by這 przed ni chowa zapa貫k. Ogie i zniszczenie zafascynowa造 j dopiero, kiedy wyprowadzi豉 si z domu. - Po jakim czasie po陰czy豉m to z faktem, 瞠 m鎩 tata by stra瘸kiem. Ale nadal nie mam poj璚ia, jak to dzia豉, bo m鎩 tata by stra瘸kiem, zanim ja pojawi豉m si na 鈍iecie - nigdy nie widzia豉m, 瞠by wraca z akcji, nie obserwowa豉m, jak gasi jakikolwiek po瘸r - m闚i.

Co na to jej ojciec? Je寮zi z Ad po szrotach, pomaga wybiera jej auta, zorganizowa bezpieczne spalanie samochod闚. - To dla mnie bardzo wa積e, bo z jednej strony jestem spe軟iaj帷ym si cz這wiekiem, artyst, a z drugiej ca造 czas ma陰 dziewczynk, kt鏎ej pomaga tata. Takie zestawienie jest czym magicznym - przyznaje.

Fury i blizny

"Samochody s dzisiaj niemal dok豉dnym odpowiednikiem wielkich gotyckich katedr: najwy窺za kreacja epoki, opracowane z pasj przez nieznanych artyst闚, a przyswajane jako obraz, je郵i nie przez u篡cie, przez ca陰 populacj, kt鏎e przyswaja je jako czysto magiczny przedmiot " - pisa s造nny filozof Roland Barthes w swoim eseju o citro螚ie. Auta by造 bohaterami dyplomowej pracy Ady Automotive Stills na warszawskiej ASP. Do zdj耩 utopi豉 m.in. mercedesa swojego dziadka.

Fotografia z cyklu 'Automotive Stills' (fot: Ada Zieli雟ka)
Fotografia z cyklu 'Automotive Stills' (fot: Ada Zieli雟ka)
Fotografia z cyklu 'Automotive Stills' (fot: Ada Zieli雟ka)

- Zajawka na samochody zacz窸a si od zachwytu nad starym saabem cabrio, kt鏎ego dosta豉m od ojca. Fotografowa豉m go, bo bardzo mi si podoba. Kiedy wyprowadzi豉m si z domu, zacz窸am nagle odczuwa ogromn potrzeb zniszczenia go. Kiedy zrobi豉m seri zdj耩 o destrukcji do dyplomu, pisa豉m te prac teoretyczn. Szuka豉m informacji o wypadkach samochodowych w sztuce, pr鏏owa豉m znale潭 inne, podobne prace, 瞠by si przekona, 瞠 to, co robi, jest OK i nie jestem kompletnym dziwakiem - m闚i.

W ci庵u ostatnich kilku lat spali豉 kilkana軼ie samochod闚, zniszczy豉 kilka innych, na potrzeby projektu wideo, kt鏎y przygotowa豉 z przyjacielem re篡serem Piotrkiem Matejkowskim, wype軟i豉 wod od 鈔odka starego citroena. Fascynowa j nie tylko ogie, ale w og鏊e deformacja i to co z samochodami dzieje si po wypadkach.

Zachwyt krytyk闚 i bran穎wych magazyn闚 przyni鏀 kolejny projekt Ady Zieli雟kiej Cold Juxtaposition , w kt鏎ym zestawia豉 ze sob zdj璚ia zniszczonych samochod闚 i ludzkich blizn. Zacz窸o si od dyptyku d這ni z uci皻ymi palcami i urywanego znaczka mercedesa. - Opublikowa豉m ten dyptyk na Facebooku i napisa豉m post, 瞠 poszukuj ludzi, kt鏎zy zgodziliby si na fotografi swoich blizn i deformacji cia豉 - bez nazwisk, pokazywania twarzy. To by bardzo prosty projekt, ale wydaje mi si, 瞠 przyci庵a這 do niego to, 瞠 ogl康aj帷 zdj璚ia, czu貫 wsp馧czucie dla ludzkiego cia豉 w豉郾ie ze wzgl璠u na zestawienie go z maszyn, pokazanie blizny po cesarskim ci璚iu z p瘯ni皻ym zderzakiem - m闚i.

Fotografia z cyklu 'Cold Juxtaposition' (fot: Ada Zieli雟ka)
Fotografia z cyklu 'Cold Juxtaposition' (fot: Ada Zieli雟ka)

Chwil po opublikowaniu posta zacz窸y zg豉sza si do niej dziesi徠ki os鏏 gotowych nie tylko pokaza swoje blizny i deformacje, ale te o nich pogada. - To byli obcy ludzie, spotyka豉m si z nimi i czasami nie wiedzia豉m, jak mam si zachowa. A oni opowiadali mi o tych bliznach, zrobili ze spotkania ze mn autoterapi. To by豉 dla mnie wspania豉 rzecz.

Bartosz Janiszewski. Dziennikarz i scenarzysta. Autor biografii Stanis豉wa Grzesiuka "Grzesiuk. Kr鏊 砰cia", scenarzysta drugiego sezonu Watahy. Przez wiele lat cz這nek redakcji tygodnika "Newsweek", potem "Wprost". Pisze przede wszystkim reporta瞠 i teksty spo貫czne. Laureat festiwalu scenarzyst闚 Script Fiesta, nominowany do nagr鏚 Grand Press i MediaTory. Zakochany w Warszawie, zafascynowany podr騜ami.

Dzi瘯ujemy, 瞠 przeczyta豉/e do ko鎍a nasz artyku. Je瞠li Ci si podoba, to wypr鏏uj nasz nowy newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

KLIKNIJ, BY ZAPISA SI NA NEWSLETTER