artykuły
Polska jest krajem, w którym nowoczesne rozwiązania bankowe są wdrażane wyjątkowo efektywnie (fot. Shutterstock.com)
Polska jest krajem, w którym nowoczesne rozwiązania bankowe są wdrażane wyjątkowo efektywnie (fot. Shutterstock.com)

By się o tym przekonać, wystarczy cofnąć się o kilkadziesiąt lat. To właśnie wtedy świat zaczął przypominać globalną wioskę, a coraz większa liczba Amerykanów mogła sobie pozwolić na wakacje poza granicami swojego kraju. Często decydowali się na wyjazdy do miejsc, w których dolary były bezużyteczne. Z tego powodu powstały pierwsze systemy kart płatniczych - American Express, Visa International i MasterCard, a kilka lat później banki zaczęły wydawać karty płatnicze.

Pionierem tego rozwiązania był Bank of America. Z kolei w latach 80. pojawiły się pierwsze systemy bankowości domowej, które umożliwiały kontaktowanie się z bankiem za pośrednictwem komputera. Pomysł ten został rozwinięty i w połowie lat 90. banki zaczęły świadczyć usługi za pośrednictwem Internetu. Jak widać, nowoczesna bankowość łączy w sobie tradycję i otwartość na nowinki techniczne. Zwiększają one bezpieczeństwo środków i sprawić, że korzystanie z nich jest łatwiejsze niż kiedykolwiek wcześniej.

Chęć odpowiadania na aktualne trendy jest więc jednym z elementów bankowości, który nie ulega zmianie. Przykładów na udowodnienie tej tezy nie trzeba daleko szukać. Już teraz najlepsze banki umożliwiają korzystanie ze swoich usług za pomocą najnowszych i najpopularniejszych zdobyczy techniki, takich jak urządzenia mobilne czy wearable devices , które mogą być zakładane jako element stroju (smartwatche, okulary itd.). Wdrożenie tego typu rozwiązań nie tylko ułatwia korzystanie z bankowości elektronicznej, lecz także pozwala trafić do klientów lubiących nowinki techniczne. Na rynku pojawiają się też banki, które świadczą swoje usługi wyłącznie za pośrednictwem kanałów cyfrowych, całkowicie rezygnując z fizycznych oddziałów i pracujących w nich konsultantów. Trudno nazwać to podejście słusznym, ponieważ rezygnując z tradycyjnych rozwiązań, zamykają się na klientów, którzy preferują kontakt z żywym człowiekiem. W dobrym banku korzystanie z nowych technologii to możliwość, a nie przymus. Dokładnie tak wygląda to w Banku Millennium.

Najlepsze banki umożliwiają korzystanie ze swoich usług za pomocą najnowszych urządzeń mobilnych (fot. Shutterstock.com)

Bank w kieszeni i na nadgarstku

To właśnie on jako jeden z pierwszych na rynku wprowadził bardzo wygodną aplikację mobilną . Warto docenić, że jest ona dostępna nie tylko na najpopularniejszych systemach Android oraz iOS, lecz również na urządzeniach z systemem Windows Phone. Oprogramowanie to nie jest może zbyt popularne na świecie, ale swego czasu miało ponad 20-procentowy udział w polskim rynku. Już to pokazuje, że Millennium dba o swoich klientów i zwraca uwagę nie tylko na globalne, lecz także lokalne trendy.

Co więcej, już w dniu swojej premiery aplikacja była uważana za jedną z najlepszych na rynku, a ostatnio doczekała się przebudowy. Jedną z wprowadzonych nowości jest opcja personalizacji wyglądu. Możliwe jest między innymi wybranie dowolnego tła i elementów widocznych bez logowania (widgety umożliwiające sprawdzenie stanu konta, karty czy płatność BLIKIEM). Kolejna ciekawa funkcja to portfel na karty lojalnościowe. Pozwala on na przechowywanie nawet 30 kart w pamięci oraz używanie ich zamiast plastików w sklepach i punktach usługowych. Korzystanie z nich przekłada się na wymierne możliwości.

"Używam aplikacji Banku Millennium na co dzień i jestem z niej bardzo zadowolony. Prosty interfejs, łatwa obsługa i duże możliwości sprawiają, że chętnie używam jej do sprawdzania stanu konta, zmiany limitów na kartach oraz opłacania rachunków. Muszę przyznać, że ze względu na przyzwyczajenie do korzystania ze smartfonu używam jej częściej niż strony internetowej banku". Olaf, 27 lat, Warszawa

Bank Millennium jako jeden z pierwszych na rynku wprowadził bardzo wygodną aplikację mobilną (fot. Shutterstock.com)

Wraz ze zmianą aplikacji mobilnej Bank Millennium odświeżył też inne cyfrowe kanały komunikacji z klientem, takie jak system transakcyjny Millenet. Jego interfejs jest teraz jeszcze bardziej przejrzysty, a poszczególne platformy nawiązują do siebie wyglądem. Dodatkowo nowa wersja przygotowana została w technologii responsywnej, dzięki czemu system sam dopasowuje się do wielkości ekranu, na jakim jest wyświetlany, z zachowaniem użyteczności wszystkich jego funkcji. Dzięki temu korzystanie z niego jest znacznie przyjemniejsze, a znalezienie potrzebnych elementów o wiele łatwiejsze. Jednocześnie wprowadzona została aplikacja na inteligentne zegarki, czyli smartwatche. Z pierwszego tego typu rozwiązania dziennikarze mogli korzystać już rok temu, używając zegarka Sony SmartWatch 2. Pod koniec sierpnia Bank Millennium jako pierwszy bank w Polsce udostępnił wersję aplikacji działającą na najbardziej rozchwytywanym inteligentnym zegarku na świecie - Apple Watch.

Nowej aplikacji można między innymi używać do sprawdzania salda posiadanych rachunków bieżących, walutowych i oszczędnościowych oraz przypisanych do nich kart płatniczych. Pozwala ona również na łatwe sprawdzenie kursu walut, znalezienie drogi do najbliższego bankomatu lub oddziału Banku Millennium oraz korzystanie z transakcji BLIK.

Dzięki aplikacji na smartwatche klienci mogą m.in. sprawdzać salda posiadanych rachunków bieżących, walutowych i oszczędnościowych oraz przypisanych do nich kart płatniczych (fot. Shutterstock.com)

Płatności tego typu są bardzo proste i polegają na przepisaniu unikalnego kodu z zegarka na ekran bankomatu lub terminalu i zatwierdzenie transakcji. W ten sposób można dokonywać płatności i wypłacać środki bez wyciągania z kieszeni karty płatniczej lub telefonu. Jest to jedno z najciekawszych rozwiązań bankowych ostatnich lat. Millennium stara się zachęcić klientów do korzystania z niego za pomocą atrakcyjnych promocji. Osoby, które założą Konto 360°, jedno z popularniejszych kont na rynku, będą mogły otrzymać zwrot nawet 10 procent wartości transakcji BLIK przez 6 miesięcy, maksymalnie 30 zł w miesiącu.

"Początkowo nie byłam przekonana do płatności BLIK. Pierwszy raz zdecydowałam się na nie, gdy wybrałam się na spore zakupy i zapomniałam wziąć z domu karty płatniczej. Wtedy przekonałam się, że w obecnych czasach do robienia zakupów wystarczy mieć smartfon. Teraz z BLIK-a korzystam o wiele częściej, zwłaszcza że dostaję zwrot części wydatków za opłacone w ten sposób zakupy". Aneta, 29 lat, Chełm

Kolejne 30 zł miesięcznie można uzyskać, używając karty płatniczej dodanej do konta. W ten sposób możliwe jest odzyskanie 2 proc. wartości przeprowadzonych transakcji. Oczywiście nie są to jedyne korzyści wynikające z posiadania Konta 360°. Bank proponuje wiele udogodnień, np. darmowe wypłaty z bankomatów w Polsce i za granicą oraz brak opłat za konto i kartę. Wystarczą wpływy min. 1000 zł oraz jedna płatność kartą do konta w każdym miesiącu. Bank Millennium przygotował też ciekawy program umożliwiający polecenie Konta 360° innym osobom. Jeśli ktoś ze znajomych lub rodziny założy konto, korzystając z rekomendacji, osobie polecającej zostanie przyznana nagroda w wysokości 100 zł. Konto można polecić maksymalnie siedmiu osobom, a więc zdobyć można nawet 700 zł.

Używając karty płatniczej dodanej do konta w Banku Millennium można odzyskać 2 proc. wartości przeprowadzonych transakcji (fot. Shutterstock.com)

Priorytetem jest bezpieczeństwo

Bank Millennium doskonale zdaje sobie sprawę z potrzeby zabezpieczeń, jednak nie powinny być one zbyt uciążliwe, ponieważ mogą odstraszyć ludzi. Z tego względu klienci mogą logować się do nowej aplikacji mobilnej na dwa sposoby. Pierwszy z nich to sposób klasyczny, wymagający podania czterocyfrowego kodu PIN, drugi przy użyciu najlepszego i najłatwiejszego narzędzia weryfikacji, czyli odcisku palca. By skorzystać z tej funkcji, trzeba posiadać urządzenie wyposażone w czytnik linii papilarnych.

Oprócz tego coraz więcej użytkowników ma ochotę zastąpić portfel i karty płatnicze gadżetami. Stąd nagły wysyp rozmaitych systemów płatności, takich jak Samsung Pay czy Apple Pay. Trend ten pokazuje, że być może za kilka lat przestaniemy używać kart płatniczych i w całości zastąpimy je telefonami lub inteligentnymi zegarkami.

Korzystanie przy logowaniu z najlepszego narzędzia weryfikacji, czyli odcisku palca, to dodatkowe zabezpieczenie konta (fot. Shutterstock.com)

Nie jest to odległa wizja i już niebawem może doczekać się realizacji. Jeśli uważacie, że miną lata, nim systemy te trafią do naszego kraju, jesteście w błędzie. Okazuje się, że Polska to kraj, w którym nowoczesne rozwiązania bankowe wdrażane są najbardziej efektywnie. Dowodzą tego między innymi płatności zbliżeniowe, które tylko w kilku miejscach na świecie są używane tak chętnie jak w Polsce. Z tego typu nowinek warto korzystać, tym bardziej że można w ten sposób oszczędzać. Przykład wcześniej wymienionych płatności BLIK pokazuje, że banki coraz chętniej organizują ciekawe promocje, zachęcające klientów do korzystania z nowych rozwiązań.

Niezależnie od pobudek, z powodu których chcemy korzystać z innowacji, warto stawiać na instytucje, które wprowadzają je jako pierwsze. Jest to znak, że potrafią szybko reagować na zmieniające się realia rynku, co w bankowości jest szczególnie istotne. Należy do nich Bank Millennium, czego dowodem są nie tylko pozytywne opinie klientów, ale też pozycja finalisty w tegorocznym konkursie BAI-Finacle Global Banking Innovation dla najbardziej innowacyjnych instytucji bankowych. Bank Millennium został tu szczególnie doceniony za wprowadzenie nowych kanałów obsługi, które znacznie poprawiają doświadczenia klientów w relacjach z bankiem, czyli za to, że z Banku Millennium po prostu chce się korzystać.