
W Stanach Zjednoczonych słucha ich 73 mln osób (badania Edison Research), a w Polce mamy już do wyboru setki podcastów. Stopniowo stają się one nieodłącznym elementem codzienności internautów, którzy audycje online cenią za dostępność oraz różnorodną tematykę.
Podbój Hollywood
Podcasting to wynalazek XXI wieku, skrojony na miarę potrzeb zabieganych osób, nierozstających się na krok z telefonem. Nazwę "podcast", która miała być połączeniem słów "iPod" (popularne na początku lat dwutysięcznych przenośne urządzenie multimedialne) oraz "broadcast" (ang. transmisja), jako pierwszy zasugerował Ben Hammersley, brytyjski dziennikarz technologiczny. Formuła podcastów przypomina program radiowy, z tą różnicą, że audycje są dostępne do odsłuchania o dowolnej porze w formie online, można je także pobrać w formie pliku. Wzrost ich popularności w ostatnich latach napędził rozwój przenośnych urządzeń do odtwarzania, takich jak wspomniany iPod czy późniejsze smartfony.
W Stanach Zjednoczonych podcasty zostały wyniesione do rangi sztuki, a emisje kolejnych sezonów kultowych produkcji są wydarzeniem nie mniejszym niż premiera dużych seriali albo filmów. Najpopularniejszym amerykańskim podcastem ostatnich lat jest "Serial" Sarah Koenig, którego pierwszy sezon został oparty na dziennikarskim śledztwie związanym z morderstwem nastoletniej dziewczyny sprzed 20 lat. Z równie gorącym przyjęciem spotkała się także premiera "S-Town" Briana Reeda, w którym twórca sprytnie wykorzystuje konwencję "true crime" [opowiadanie o zbrodni, która wydarzyła się naprawdę - przyp. red.], by przedstawić niezwykle złożony portret społeczności małego miasteczka w stanie Alabama. Prestiż podcastów podkreśla ich stała obecność w rankingach najważniejszych wydarzeń kulturalnych przygotowywanych przez amerykańskich dziennikarzy. Ich potencjał dostrzega już Hollywood, a największe studia wykupują prawa do ich adaptacji kinowych i telewizyjnych - ekranizację podcastu "Serial" zobaczymy na HBO, zaś kinową wersję "S-Town" wyreżyseruje Tom McCarthy, twórca nagrodzonego Oscarem "Spotlight".
Radość eksperymentowania
Rynek podcastów w Polsce dynamicznie się rozwija. Pojawiają się nowe kanały dystrybucji tego typu treści, a kolejni autorzy publikujący regularnie nowe odcinki swoich programów przyciągają wierną rzeszę słuchaczy. Dlatego na przełomie października i listopada agencja badawcza Nielsen na zlecenie Storytel, aplikacji umożliwiającej streaming audiobooków, a od niedawna także podcastów, przeprowadziła badanie w grupie internautów w wieku 19-49 lat. Jego celem było przeanalizowanie rynku podcastów w Polsce i zrozumienie nawyków ich słuchaczy. Z badania wynika, że choć w Polsce podcastów regularnie słucha już co piąty internauta w wieku 19-49 lat, wciąż istnieje spora grupa odbiorców, którzy nie wiedzą nawet, czym jest podcast.
W naszym kraju podcastów najczęściej słuchają osoby przed trzydziestką, poszukujące atrakcyjnych materiałów m.in. na temat rozwoju osobistego, technologii, nauki czy kultury. Najchętniej słuchamy polskich podcastów (tak deklaruje ponad 75 proc. internautów), choć zagraniczne formaty także zebrały swoją mniejszą, ale wierną publiczność - słucha ich 19 proc. badanych.
- Z podcastami jest trochę jak z audiobookami jakiś czas temu. Polacy o nich słyszeli, ale niekoniecznie z nich korzystają. Natomiast ci, którzy już korzystają, są wciąż otwarci na eksperymentowanie z nowymi tytułami. Podcasty to nie tylko forma rozrywki, ale też samokształcenia, rozwoju osobistego. Krótka forma, bo mówimy o kilkudziesięciominutowych odcinkach, może być alternatywą dla serialu telewizyjnego czy słuchania muzyki - tłumaczy Jakub Barzak, Marketing Manager Storytel Polska
Polscy internauci przy wyborze podcastów największą wagę przykładają do tematyki programu. Dla części z nich wyznacznikiem jakości słuchowiska są nazwiska prowadzących program oraz zapraszanych gości. Do ulubionych programów Polacy wracają regularnie i poświęcają na ich słuchanie ponad trzy godziny tygodniowo.
Dialog i wsparcie
W ofercie nowych programów Storytel jest "Podcast rodzicielski" psycholożki Agnieszki Stein poświęcony tematyce parentingowej. Autorka otwarcie przyznaje, że nowa forma poszerzyła grono jej odbiorców. - Moja grupa docelowa, czyli rodzice, jest specyficzna. To są osoby, którym trudno jest wygospodarować czas dla siebie. Zwłaszcza rodzice małych dzieci rzadko mogą pozwolić sobie na luksus czytania książki przez godzinę w spokoju. Już od jakiegoś czasu czytelnicy pytali mnie o materiały, których mogliby posłuchać. Podcast wydaje się pod tym względem wygodniejszy, można go wysłuchać niejako mimochodem, podczas zmywania naczyń albo codziennego spaceru z dzieckiem - mówi Stein.
W "Podcaście rodzicielskim" Agnieszka Stein pochyla się nad uniwersalnymi tematami bliskimi każdemu rodzicowi, jak sposoby radzenia sobie z emocjami, reakcje dzieci na pojawienie się młodszego rodzeństwa, rozstanie rodziców czy brak posłuszeństwa u najmłodszych. - Przygotowując podcast w pojedynkę, muszę niejako wyobrazić sobie mojego rozmówcę, pytania, jakie mógłby mi zadać, rozwiać jego wątpliwości i wytłumaczyć mu konkretne zagadnienie w jak najbardziej przejrzysty sposób. Kiedy piszę tekst, wielokrotnie go czytam przed publikacją, zamieniam poszczególne fragmenty miejscami, usuwam je albo dodaję coś nowego. Oparty na wypowiedziach mówionych podcast pozwala na nieco więcej spontaniczności i wolności. Reakcje pojawiają się dopiero później, kiedy rodzice dziękują mi w komentarzach albo proszą o poruszenie konkretnych zagadnień w kolejnych odcinkach - tłumaczy Stein. Dzięki temu podcast daje namiastkę dialogu, może być również wsparciem dla rodziców, którzy nie mają łatwego dostępu do profesjonalnej opieki psychologicznej.
- Rodzice często odnoszą wrażenie, że są jedynymi osobami zmagającymi się z danym problemem, wstydzą się o nim rozmawiać. Podcasty stają się dla nich źródłem wiedzy na temat konkretnych zagadnień, a także pokazują, że ich rozterki są znacznie bardziej powszechne, niż mogłoby się wydawać - tłumaczy psycholożka.
Nowa oferta programowa Storytel nie ogranicza się tylko do porad dla rodziców. Zainteresowani polityką powinni sięgnąć do rozmów Witolda Jurasza, a osobom śledzącym wydarzenia kulturalne na pewno spodobają się wywiady Kamila Śmiałkowskiego. Rozmów o zwierzętach Doroty Sumińskiej powinien wysłuchać każdy, niezależnie od tego, czy opiekuje się czworonogiem. Dla coraz większej grupy Polaków i Polek, którzy świadomie podchodzą do swojego rozwoju osobistego, powstały podcasty Jakuba B. Bączka i Agnieszki Bolikowskiej. Osoby, które już planują wyjazdy na długie weekendy czy wakacje, inspiracje do kolejnych podróży znajdą w programie Sławka Makaruka. Natomiast o mocny kobiecy głos w ofercie Storytel zadbały Gerlsy, czyli Olga Bołądź, Julita Olszewska, Magda Lamparska, Jowita Radzińska. A o męskim i kobiecym sposobie patrzenia na świat opowiedzą Samar Khanafer i Michał Rejent. W Storytel nie zabrakło też oferty dla najmłodszych. Podcast dla dzieci pt. "Figlaki" przygotowują Marta Krajewska i Kasia Błędowska. Nowe odcinki podcastów będą miały premierę w aplikacji co środę.
W związku z uruchomieniem nowego formatu Storytel przygotował możliwość darmowego korzystania z aplikacji aż przez 30 dni. Wystarczy skorzystać z formularza rejestracyjnego, który znajdziecie TUTAJ>>> .