(fot. Filip Springer)

historia jednego miejsca

Łódź Fabryczna. Na tle innych polskich dworców z pewnością się wyróżnia. Choćby skalą

W porównaniu z innymi oddawanymi w ostatnich latach dworcami Łódź Fabryczna nie wypada najgorzej. Głównie dlatego, że standard, jaki w tym temacie wyznaczyli kolejarze, jest żałośnie niski. I dlatego, że poprzedni dworzec Fabryczny był jednym z tych miejsc, przez które można było przejść bezpośrednio do piekła.
Wr�� do artyku�u
Komentarze (406)
Zaloguj się
Pokaż wcześniejsze komentarze
  • Rafał Dmochowski

    Oceniono 59 razy 3

    o różne rzeczy pewnie można się przyczepić ale temat replik frontonów starego dworca jest już przesadą - to bardzo fajnie wygląda. "jak się chce psa uderzyć to kij zawsze się znajdzie" :(

  • jan.w2

    Oceniono 1 raz 1

    Dawno temu w filmie pt. "Miś" wyjaśniono po co się buduje drogo i mało potrzebnie. Procent od większej kwoty, to zawsze więcej niż od mniejszej.

  • Dj Costly

    Oceniono 9 razy 1

    Z Łodzi nie jestem i w Łodzi byłem przelotnie tylko kilka razy w mym ponad pięćdziesięcioletnim życiu. Mój stosunek do tego miasta jest neutralny. Nie znaczy, że nic nie wiem na temat Łodzi. Jest to jednak wiedza książkowa z opracowań historycznych i z wypowiedzi w prasie, literaturze pięknej i plotek. Już częściej bywałem i na dłużej się zatrzymywałem w Nowym Jorku. No właśnie.
    Czytając artykuł Springera i komentarze, można śmiało stwierdzić, że głównym zarzutem autora artykułu i komentatorów jest rozmiar dworca Łódź Fabryczna. Nie jest to jedyny argument na nie, ale wyraźnie, jest on najważniejszy.
    Wracając do Nowego Jorku, chciałbym wspomnieć Grand Central tam się znajdujący. To też dworzec "PKP". Peronów tam naliczyłem co najmniej 58 peronów, 117 torów na dwóch poziomach. Mam zdjęcia na poparcie. Jest on też gigantyczny i zniewalający swymi rozmiarami. Przypomnę też, że został on rozbudowany do obecnych rozmiarów gdy już inny dworzec-moloch przejął większość ruchu kolejowego Nowego Jorku, Pensylvania Station (Penn Station). I co. Tam też byli krytycy tego dworca. Wśród nich byli dziennikarze uznający się za znawców architektury, architekci i znawcy urbanistyki miejskiej. W 1963 doszło nawet do tego, że "przykryto" dworzec drapaczem chmur Met Life. Tak bardzo się nie podobał. Były plany wyburzenia i likwidacji tego dworca. Jak widać, krytyków dworca a nawet praktycznych działań na rzecz jego likwidacji nie brakowało. To rzecz normalna. W "normalnych" krajach i społeczeństwach, zawsze będą się ścierały poglądy skrajnie przeciwne na każdy temat. Łącznie z oceną nowych dworców kolejowych. W Nowym Jorku po fali krytyki nie pozostało nic. W 2013 roku, BBC zamieścił artykuł historyka Davida Cannadine'a uznający Grad Central za jeden z najbardziej znaczących i majestatycznych budynków na świecie. Dzisiaj, Grand Central jest wpisany do rejestru zabytków narodowych USA i jest prawnie chroniony.
    Jestem przekonany, że dworzec w Łodzi, co prawda nie stanie się polskim Grand Central, ale ma szanse na stanie się jednym ze znaczących i wyznaczających elementów miasta Łódź. Nie teraz, gdy dopiero zaistniał. teraz jest czas na oceny gorących głów, na krytyki, słuszne i nie. Natomiast za trzydzieści czy za czterdzieści lat, gdy już Springerowie dzisiejszego dziennikarstwa urbanistycznego odejdą na zasłużone, lub nie, emerytury lub będą ubrani w sosnowe jesionki, dworzec Łódź Fabryczna będzie dumnie wspominana przez mieszkańców miasta jako ich dworzec i będą z niego dumni.

  • Filip Moris

    Oceniono 63 razy 1

    Arogancki artykuł. Arogancki dla planistów, projektantów, architektów, konstruktorów, władz miasta. Całe ich wykształcenie, doświadczenie, wiedza oraz wykonane analizy zostały sprowadzone do fanaberii i rozmowie o ilości drzew wokół dworca. Ważniejszy niż wiedza wielkiego zespołu ludzi, który nad tym pracował jest pierwsze wrażenie fotografa amatora, który oczywiście wie lepiej. Żenujące, Bo publikacja w Wyborczej ma siłe rażenia i parę osób przyjmie to jak prawdę objawioną i głupawa, trącąca amatorszczyzną gościa "co się zna na wszystkim" opinia pójdzie w świat.

  • burkaklucha

    Oceniono 43 razy 1

    Niektórym architektom wydaje się, że wiedzą najlepiej, jaką przestrzeń stworzyć dla człowieka. Zapominają, że tę przestrzeń nie wypełniają, a tworzą ludzie choćby tylko swoją obecnością. W Łodzi wiele lat temu studiowałem i Fabryczna, wtedy obskurna, to były dla mnie drzwi między małym i wielkim miastem. Charakterystyczna fasada budynku uświadamiała mi, że ludzie zawsze potrzebowali urody przedmiotów czy obiektów. To wspaniale, że nawiązano do starej Fabrycznej,uszanowano to miejsce i jego historię,a Łodzi i jej mieszkańcom, jak chyba żadnemu innemu w Polsce miastu, potrzeba wolnej przestrzeni.

  • sylwekc

    0

    "W kraju, w którym dworce kolejowe za wszelką cenę zastępuje się galeriami handlowymi, na pochwałę zasługuje fakt, że tutaj tej galerii handlowej nie ma. " - właśnie w kontekście braku galerii handlowej powstaje pytanie dlaczego ten dworzec jest taki wielki? I właśnie brak tej galerii to gwóźdź to finansowej trumny tej inwestycji. Złote Tarasy w Warszawie to dla mnie najlepsze rozwiązanie, bo jak tam jestem i czekam na pociąg to nigdy nie skorzystam ze sklepików czy "knajpek" na samym dworcu a za to chętnie z ciepłego i czystego miejsca w galerii. Ja rozumiem tych, którzy się cieszą, ale to jest na takiej zasadzie, że jak się pamięta co było i jak się pamięta, że przez 5 lat w ogóle nie była, a teraz jest nowe i czyste - fakt - to jest sukces. Natomiast wielu krytyków słusznie wskazuje, że to kosztowało prawie 2 mld zł, że to jest bardzo duże i drogie w utrzymaniu. I w końcu po co to jest na 200 tys ruch, skoro z dużym zapasem wystarczyłoby 50 tys? Może tam nawet na początek pojawią się jakieś knajpki, sklepiki- ale zobaczycie za rok/dwa - standard się będzie obniżał, bo po prostu nie zarobią na siebie. I ten nowy i czysty dworzec powoli będzie przestawał być taki nowy i czysty....

  • mniklasp

    Oceniono 2 razy 0

    Dworzec kolejowy jest po to zeby wejsc do pociagu i wysiasc , ne po to zeby robic zakupy i nie po to zeby lazic na jedzenie na drugie pietro i po co jest w ogole drugie pietro? Dworzec nie powinien miec zadnych pieter, wszystko na jednym poziomie. Jestem za prostota i pragmatyzmem, wszystko ma sluzyc ludziom a nie ambicjom architekta. Widze niewygodne lawki , jakies przestrzenie na zewnatrz z lawkami, nie wiadomo dla kogo?Ta cala fasada po obustronach hali imitujaca stara fabryczna Lodz z tym metalowym dachem to jak piesc do nosa. Ogromna przestrzen hali bardzo nieintymna. Dlaczego ie moznabylo postawic kolumny w srodku i po bokach , zrobic dach polkolisty nie szklany , bez tych metalowych podpor, dach rozpoczac od polowy scian, po co tak wysoka hala!. sciany wtenczas nie musza miec ozdob, mozna np stworzyc na czesci sciany zmieniajaca sie panorame Lodzi, typu hologram czy czesc sciany szklanej.
    Nie wiem czy mieszkancy Lodzi lubia nazwe "Fabryczna" , ja nie lubie, wiec nie dalbym zadnych akcentow "fabrycznych"

  • tof77

    Oceniono 8 razy 0

    W wielu miejscach pisze Pan nieprawdę. Dla przykładu żeby się dostać z dworca na tramwaj czy autobus wystarczy z hali głównej (zachodniej) wyjechać ruchomymi schodami wprost na przystanki przy Nowoskładowej. Jaki cel ma takie oczernianie inwestycji?

  • frogmark

    0

    Jako mieszkaniec Łodzi, użytkownik wielu różnych nowych inwestycji (lotnisko, EC1 - planetarium, trasa W-Z z tunelem, filharmonia, trasa Górna) a teraz dworca Fabrycznego jestem cały "za". Niech sobie przyjezdni wymieniają opinie, a ja po prostu tu żyję. I żyje mi się coraz wygodniej, bo mam też takie proste inwestycje jak ścieżki rowerowe, rower miejski, baseny, itd. Miasto nabiera życia i o to chodzi.

  • nekaj

    0

    ja wiem - Skipper mówił kiedyś o ataku kosmicznych mątw...chyba jedna wylądowała w Łodzi...

  • Maria Koperska

    Oceniono 10 razy 0

    Ja także lubię pana Springera i to tak,jak On lubi Łódź,ale tu wyskoczył,po prostu,jak "Filip z konopi". Nie byłam,nie widziałam,obrazki, to nie to samo.Pojadę po świętach,odebrać rodzinkę,to zobaczę.Na pewno nie dla mnie - inwalidki - olbrzymie odległości i piękne,śliskie płyty,na których można zostawić zęby( ślizgają się kule), cośkolwiek wąskie perony i pełno na nich słupów.To tak z obrazków.Jeżdżę z konieczności autem,bo do tramwaju nie wsiądę- za wysokie stopnie - to o pociągu nawet nie próbuję marzyć.Ale baaaardzo się cieszę,że już wybudowali ten dworzec,bo koszmarek komunikacyjny wkrótce się skończy.Mam takie marzenie,świąteczne.

  • jaklop49

    Oceniono 12 razy 0

    Powiem krótko: jak pan nie jest z PIS,to trzeba się tam natychmiast zapisać. Ciągłe zapewnienia o tym,że lubi pan Łódź są tak samo prawdziwe jak ich różnorakie "prawdy". Śmierdzi mi to fałszem na kilometr. A tak poza tym,to bardzo pana lubię!(celowo pana piszę z małej litery.

  • nostradrianus

    Oceniono 18 razy 0

    A ostatnio pisaliście w samych negatywach o Częstochowie. Ja wam mówię że nie znajdziecie jednego Częstochowianina który był wtenczas mniej dumny z dworca niż Łodzianie teraz. Za to widzę że jest faktycznie kiczowaty. Mam tylko złudną nadzieję, jak wtenczas że przecież Cz-wa jest miastem pielgrzymkowym, tak teraz że KDP i tunel średnicowy powstanie, powstanie także światowej sławy studio i festiwal filmowy a Łódź rozkwitnie i wyremontuje wszystkie swoje przepiękne kamienice

  • koty_schrodingera

    Oceniono 24 razy 0

    Inne zasługują na uznanie i kopiowanie - czy idea zastępowania miejsc parkingowych tak zwanymi parkletami, czyli niewielkimi modułami z ławeczkami i zielenią.

    doprawdy???

  • rembka

    Oceniono 44 razy 0

    Szanowny panie Springer, niech pan zdejmie pudelko z glowy i sie rozejrzy po Lodz. Kawal zastrupialego ugoru dookola starego dworca, ktorego pies z kulawa noga nie chcialby kupic, bo i po co, zostal zaabudowany na uzytek publiczny. Moze nie powala na lopatki, ale ma rozmach na ktory inne miasta nie moglyby sobie pozwolic, ze wzgledu na cene za m kw. I m.in dlatego zamiast skwerka z zielenia, masz pan parking, ktory jest niesamowitym luksusem, na ktory wiekszosc kierowcow na swiecie nigdy nie bedzie mogla sobie pozwolic. Jesli chodzi o kamieniczki, to jak sie mowi 'de gustibus non disputantum est'.

  • comentarista

    Oceniono 58 razy 0

    Niezbyt elegancka rozmowa. Pytania ironiczne ("Czy oprócz inwestycji i przywracania dumy mieszkańcom ma pani jakieś priorytety?"), podszyte stereotypami ("Łódź to Mordor"), czy wręcz złośliwościami ("normalnie raj na ziemi ta Łódź"). Czytam, jak Hanna Zdanowska poprawia dziennikarza ("Prezydent, panie redaktorze"), tłumacząc, że nie przepada za żeńskimi końcówkami, a w tytule bije po oczach "Prezydentka Łodzi". Sprawdzam, kto rozmawiał: Mike (serio?!) Urbaniak, dziennikarz KULTURALNY. Aha...

  • bobmail

    Oceniono 13 razy -1

    Bardzo niezwykłe spostrzeżenia: "można na nim wsiadać do pociągów oraz z nich wysiadać" - najwyższy poziom dziennikarstwa :-), ale jeszcze: kopię, szturcham, krytykuję i "... ale ja naprawdę lubię Łódź" ! i tak 5 razy. Dupek

  • miejski_aktywista

    Oceniono 23 razy -1

    Nienawiść do samochodów staje się wręcz groteskowa. Wszyscy mają tylko spacerować, przesiadywać w licznych kafejkach, ewentualnie pedałować sobie w gustowym kasku, do pracy, na zakupy, na imieniny, na spotkania. Wszedzie ma być mała architektura, co krok zielony klombik, radość, przyjemność, humanizm.

    Panie Springer. Ja Pana naprawdę lubię. Tak, jak Pan Łódź. Może jednak troszkę realizmu by się przydało?

  • homo_faber_1974

    Oceniono 15 razy -1

    Zły tytuł. "Tu drogowcy zrealizowali wszystkie chore fantazje" jest zdecydowanie bardziej negatywny niż treść artykułu.
    Zgoda co do tego, że dworzec jest za duży. Wygląda jednak na to, że autor oceniając tę kwestię nie wiedział, że Fabryczna będzie już niedługo dworcem dla autobusów i prywatnych busów.
    Nawiązanie do starych fasad jest moim zdaniem ok. Jest to wprawdzie nieco wtórne rozwiązanie, ale nie zdążyło się jeszcze opatrzyć i jest fajnym wyróżnikiem projektu. Jak by tych fasad nie było, pojawiłyby się narzekania, że dworzec jest nowoczesny, ale nijaki (ażurowe konstrukcje dachowe to już mocno zgrany motyw). Przemyślałbym negatywną ocenę dot. braku zieleni po bokach dworca. Proszę zwrócić uwagę na to, że pod tymi przestrzeniami są hale dworca i nasadzenia drzew nie wchodzą w rachubę. Można było za to pomyśleć o trawnikach - myślę, że to jest jeszcze do nadrobienia.
    Jeśli chodzi o zdjęcia są w porządku, poprawne kompozycyjnie, chociaż bez błysku. Za dużo kontrastu jak dla mnie. Skoro to jest dokument, to powinno to wyglądać bardziej naturalnie, a tak mamy estetykę skierowaną raczej do ludzi, którzy lubią słodkie widoczki.

  • 7kadmon

    Oceniono 19 razy -1

    Lubię Pana i pyry z gzikiem :) Poznań jest jednak stanem ducha :P Nie mogę zarzucić, że jest Pan bezkrytyczny wobec swojego miasta, ale jednak stopień krytyki skierowany w stronę innych jest "nieco" wyższy :)

    Kilka uwag:

    Mokry sen drogowców - true, ale dzięki temu jedzie się wygodnie, a nie stoi w korku i generuje smog. Przy dworcu są biurowce, potrzeba przepustowości w godzinach szczytu.

    Parkingi na skalę galerii - true, ale obok powstają już duże biurowce, które oczywiście będą miały za mało miejsc parkingowych. Lepiej jeśli ukryjemy parking pod ziemią niż pozwolimy na zaleganie samochodów na powierzchni. Proszę wyobrazić sobie Poznań bez parkingów podziemnych w centrum.

    Brak zieleni - jasne, oceniajmy to zimą przez zazielenianiem :D Będzie :)

    Przeskalowanie inwestycji - true, ale tunel średnicowy wygeneruje dużo ruchu nie tylko krajowego, ale lokalnego. Mini metro z 4 stacjami może stać się bardzo fajną alternatywą dla komunikacji miejskiej. Jak słusznie kilka osób zauważyło, buduje się na lata.

    Głosowałem na woonerfy i wszelkie projekty zazieleniania miasta, ale nie przesadzajmy. W zimie trzeba jakoś do pracy dojechać. Komunikacja miejska działa, ale w każdym mieście ma swoje ograniczenia. Czasem praca wymaga samochodu.

    Lubię Pana i pyry z gzikiem :) I nie, nie obrażam się. Kilka lat temu pewnie tak, bo Łódź była inna. Teraz jest fajna :)

  • ruski.generator.mgly

    Oceniono 11 razy -1

    Pojękiwania gostka który przeczytał parę książek i stara się wszystko wepchnąć w ramy swojej ideologii. Po pierwsze, to nie jest dworzec miejski, tylko dworzec PKP i to PKP poniosło 75% kosztów. Rozumiem, że pan Springer na potrzebach kolei zna się lepiej niż kolej.

    Te kilometry asfaltu, nad którymi pan Springer załamuje ręce to elementy dróg, które mają łączyć dworzec z dwiema największymi arteriami komunikacyjnymi w tej części miasta - Kopcińskiego i Piłsudskiego. Jak wiele osób już wspominało w komentarzach, to ma być dworzec kolejowo-autobusowy i trzeba tym autobusom zapewnić do niego dojazd, nie korkując przy okazji połowy Śródmieścia. Poza tym duża część okalającego dworzec betonu to miejsce pod planowane biurowce.

    Reasumując, pan Springer bredzi. A poza tym naprawdę lubię pana Springera.

  • Tomasz Reich

    Oceniono 45 razy -1

    Jak zwykle nieuzasadniona krytyka pseudo znawcy tematu. Ten dworzec ma duże znaczenie dla komunikacji z Warszawą. Co więcej jego budowa przyspieszyła rozwój inwestycji biurowo- mieszkalnych obok Fabrycznej. Tego już ten malkontent nie zauważył.

  • mareklodzki

    Oceniono 31 razy -1

    Bardzo szkoda ze tak dużo o nieprzemyślanych inwestycjach (np. trasa w-z i jest w tym sporo racji), a tak mało bo raptem jedno zdanie o dole w który transformacja wrzucila Lodz. Te wszystkie patologiczne tragedie, którymi zywia się media to jest wlasnie tego wynik! Powinien Pan wziąć komputerek i o tym napisac. Podac kto skazal Lodz na lata zapomnienia, jeśli deklaruje Pan ze Lodz lubi to może warto cos dla niej zrobić! Po 1989 roku Lodz była za bardzo komunistyczna wiec trzeba było jej dac w d...za obecnej władzy jest za mało katolicka dlatego tez może zapomnieć o helikopterach. Fajnie jakby Pan tak wskazal odpowiedzialnych za to w jakim miejscu jest Lodz po 27 latach wolności i dzięki komu tak nisko! Czy głodzony pies któremu rzuca duza kosc zastanawia się jak ja dobrze wykorzystać czy rzuca się na nia i pochlania w calosci...Byłem ostatnio w bardzo betonowym Krakowie pelnym tuneli, estakad...a który postanowil zrobić sobie wlasna aleje gwiazd filmowych, bo przecież taka jest tendencja tych bogatych miast my możemy mieć wszystko mozemy nawet zawlaszczac tozsamosc filmowa Lodzi mimo tego ze mamy mase innych ciekawych potencjalow (historyczna zabudowa, UJ, rzeka itd.) Kto bogatemu zabroni stworzyć miasto filmowe Krakow...Moglby Pan napisac o stoczniowcach którzy mieli przebicie w Warszawie dla swojego Trojmiasta, o bogatych gorniach i na koniec o biednych Wlokniarkach które wypluwaly sobie pluca, ale zostały zostawione na pastwe losu. Dlaczego myśli Pan jesteśmy jednym miastem w Polsce gdzie najwieksza patologia jest w jego centrum! Tak wlasnie Lodz widzieli niedawno Panowie Linda i Poniedzialek i obaj nie mijaja się z prawda. Dla Lodzi w Polsce nie ma dobrego klimatu, a zwłaszcza w mediach cale 27 lat wolności byliśmy i jesteśmy workiem do bicia. Poza Lodzia prawie wszyscy chcą tylko Lodzi dopie...c...

  • Rob mik

    Oceniono 19 razy -1

    wielkie projekty sa w paryzu i londynie nawet tam sa skromne i minimalistyczne.
    no wlasnie
    gigantomania idzie ze wschodu
    pekin moskwa
    tam chcemy byc
    nie w minimalistycznych czechach lub szwecji

  • kuwaka01

    Oceniono 25 razy -1

    Opinie i komentarze jak zwykle to bywa są różne. Mi z fotek dworzec się podoba, mam tylko złe przeczucia co do późniejszego standardu utrzymywania tego dworca przez służby PKP. Z tym może być naprawdę ciężko.

  • panndora

    Oceniono 15 razy -1

    Nie ważne jak mówią ważne by nazwiska nie przekręcali.
    Lubię Łódź bo to fajne miasto ;-)

  • jaszy

    Oceniono 29 razy -1

    Jak czytam, że idea "zastępowania miejsc parkingowych tak zwanymi parkletami" wg autora zasługuje na "uznanie i kopiowanie", to robi mi się słabo. Nie widzę niczego chwalebnego w stawianiu konstrukcji składającej się z kilku desek i kwietników za 45 tys. PLN publicznych pieniędzy. A i sami łodzianie zrecenzowali tę "godną naśladowania" budowlę swoimi 4 literami - pies z kulawą nogą nie chciał na tym siadać.

  • six_a

    Oceniono 49 razy -1

    betonu nie trzeba podlewać, strzyc ani sprzątać po nim liści. dlatego beton jest preferowaną formą życia w mieście.

  • Jan Fetras

    Oceniono 41 razy -1

    ciekawe jak przyjda upaly to tez bedziecie piac z zachwytu na patelni czy na wczoraj bedziecie sadzic drzewa

  • buszujacy1

    Oceniono 89 razy -1

    Bardziej protekcjonalnego tonu nie dało się użyć... Jak reportaże Springera są wspaniałe, tak o "recenzjach" architektury szkoda gadać. Smerf Maruda mógłby się wiele nauczyć. ;) Dużo osób o tym trąbi, ale jak widać za mało - dworzec nie jest za duży, jest zaprojektowany na kilka lat naprzód, do czasu gdy powstanie tunel średnicowy. Równie dobrze można by mu obecnie zarzucić, że jest pod ziemią. Zresztą: cztery perony w milionowej aglomeracji to "za duży dworzec"?

    A i wielką sztuką jest taka edycja zdjęć, że nawet wesołe, kolorowe murale wyglądają jak relacja z pogrzebu. Tylko po co?

  • znaleziono

    Oceniono 43 razy -1

    A ja bym tylko chciała wiedzieć, kto zawiadomił prokuraturę... Bank ?
    #MuremzaHanką

  • Krzysztof Kwa

    Oceniono 2 razy -2

    Nawiązanie do starego stojącego latami dworca to właśnie plus tego projektu. Owszem można było to może jeszcze lepiej zrobić ale to choć odrobinę wyrywa dworzec z wszechobecnej nowoczesności i przywraca pamięć o "ludzkiej" twarzy tego dworca. A że wielki - owszem - ale będzie tu niebawem węzeł multimodalny i będzie tu wszystko co w łodzi i do łodzi jeździ. Nawet połączenie z lotniskiem. Wolę by był zapas niż kolejne "dobudówki" związane z rozbudową węzła robione na odpieprz byle dało się je diczepic... Też lubię łódź

  • kwak4

    Oceniono 6 razy -2

    Warszawski Centralny obsluguje 25 tys. pasazerow dziennie??? Zdaje się że 60 tys.!

  • msypa

    Oceniono 18 razy -2

    Byłem na zjeździe w Łodzi. Pojechałem pociągiem. Pociąg z Tczewa do Łodzi jedzie 5 godzin (pięć). Plus oczekiwanie na pociąg daje siedem. Tą samą odległość do Poznania z Tczewa taki sam nowoczesny pociąg pokonuje w 2,5 godziny. Mój kolega samochodem do Łodzi autostradą dojechał w 2 godziny. Zazdrościłem mu. Nigdy więcej do Łodzi pociągiem nie pojadę. Bo albo tory są złe albo podwozie jest złe.

  • jorn

    Oceniono 24 razy -2

    W Łodzi bardzo dawno nie byłem i ten nowy dzorzec znam tylko ze zdjęć, więc moje wrażenia są mocno subiektywne, ale mam wrażenie, że autor tekstu na siłę próbował znaleźć coś, do czego można się przyczepić i jest bardzo sfrustrowany faktem, że niewiele znalazł. i stąd czepianie się, że w części dworca jest nawiązanie do starej elewacji. Gdyby tego nawiązania nie było, można by się było przypieprzyć do ich braku...

  • sammy_the_salmon

    Oceniono 12 razy -2

    W artykule brakuje kluczowej informacji, że olbrzymia pojemność dworca była przewidziana pod PO-wski Ygrek (szybką kolej z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania). Utopijna w naszych realiach koncepcja Y-greka na szczęście padła, ale nikt nie zatrzymał gigantycznej inwestycji w Łodzi...

  • troll_na_uslugach_petersburga

    Oceniono 32 razy -2

    W swej nieskończonej mądrości łodzianie nie powielili jednego naszego, krakowskiego, błędu i gratuluję im z całego serca. Nie zafundowali sobie centrum handlowego[1] tuż przy dworcu. W konsekwencji czego mamy całkiem zgrabny, pohabsburski budyneczek dworca, co prawda zbudowany z rozdzielnika, ale wciąż urokliwy, za to stojący pusty, bo dworzec teraz przeniósł się pod ziemię. Obok znajduje się centrum handlowe, które wyssało życie ze Starego Miasta, dzięki czemu na Floriańskiej zamiast sklepów mamy kebaby, kantory, striptizy i stoiska z tandetnymi pamiątkami. Łódź uniknęła tego błędu i nie połączyła galerii z dworcem handlowym, co moim zdaniem zasługuje na uznanie.

    A pan, panie Springer, czepia się w myśl zasady, że rzucę kupą, a może kogoś trafię. To jest dworzec, a nie muzeum Gugenheima. Jego cel jest stricte użytkowy. Z tego dworca korzystać będą każdego dnia ludzie o różnych gustach i wyrobieniu estetycznym. Dlatego powinien być funkcjonalny w swych założeniach i w miarę neutralny w formie tak, by nie narzucać swej formy odbiorcom i nie zdominować nią swojej funkcji.

    [1] W galeriach ogląda się sztukę, a nie wyrywa sztuki. Nie rozumiem tej upartej manii mówienia o centrum handlowym galeria. Centrum handlowe nie ma nic wspólnego ze sztuką, a co najwyżej ze schlebianiem najniższym gustom nowej klasy średniej.

  • j_p_salomonczyk

    Oceniono 18 razy -2

    Dworzec, do którego nie można dojechać samochodem i przy którym nie ma go gdzie zaparkować jest bezużyteczną, niefunkcjonalną kpiną z pasażerów. Jest architektonicznym "Gów..em" odstraszającym podróżnych. Wokół dworca powinny być parkingi a nie skwery. Właśnie tak jak to jest przy galeriach handlowych!!! Dlatego to, co autor artykułu uważa za wadę - dla pasażerów jest zaletą!!! Ostatecznie rowerami czy cuchnącą komunikacją zbiorową jeżdżą tylko ci co muszą albo "gołodupcy w krótkich majtkach"!

  • rtrwt

    Oceniono 26 razy -2

    Po przeczytaniu artykułu mam nieodparte wrażenie, że autor o Łodzi jedynie gdzieś słyszał, coś przeczytał...

  • ulisses-achaj

    Oceniono 20 razy -2

    Może zamiast powielać legendy, panie Springer, warto było się zaznajomić z faktami??? Proszę: Top samo odnosi się do internautów powielających brednię o 200 tys. pasażerów dziennie. W rzeczywistości mowa jest o 60 tys. Proszę sprawdzić u źródeł, a nie rozpowszechniać plotkę.

    //iptlodz.org/blog/2016/12/11/10-mitow-o-dworcu-lodz-fabryczna/

  • leoleo

    Oceniono 14 razy -2

    panie springerze, jest gorzej niż pan napisałeś, nawet kasy wsadzonej w to zjawisko nie widać, fasady kamienic wklejone w żelbet to zostały już spaskudzone w krakowskim sheratonie a glazura ścienna w klimacie zaawansowanych licealistów z lat pięćdziesiątych; na szczęście są lotniska w babimoście, lublinie i radomiu...

  • merkury-3

    Oceniono 6 razy -2

    Wszyski fajnie tylko po co dworzec ma byc funkconalny i czysty z dobrym dojazdem a tu w bloto poszlo 2 mld zlotych . Te wszyskie inwestycje doprowadza polske do ekonomicznej ruiny .ktos bedzie musiL oddac kade za te dworce aqua parki filharmonie itp
    Najpierw trzeba zbudowac nowoczesna gospodarke

  • dzia-dzio

    Oceniono 56 razy -2

    Funkcjonalność dworca to również możliwość dojazdu do niego, więc trochę szkoda, że autor tego paszkwilu całkowicie o tym zapomniał.

  • zbokowca

    Oceniono 26 razy -2

    Niewystraczy lubić Łódź - trzeba ją kochać, a to duża różnica. Wynika to z tego artykułu.

  • Grzegorz Norman

    Oceniono 3 razy -3

    Brednie, lanie wody i nuda. Chodzi autorowi o więcej parkingów rowerowych (nie "dla rowerów" panie dziennikarzyno), czy po prostu o pieniądze za długi i nudny artykuł o niczym?

  • ver.bus

    Oceniono 7 razy -3

    Ludzi jakoś nie widać na fotkach.

  • uzdek98

    Oceniono 11 razy -3

    znowu przekreciara zdanowska bedzie beczec przed kamerami...

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX