W ostatnich tygodniach miała miejsce fala pożarów składowisk śmieci

W ostatnich tygodniach miała miejsce fala pożarów składowisk śmieci (Fot. Tomasz Stańczak / AG)

od redakcji

Weekend w Gazeta.pl: Borowczyk, Dymsza, Batthyany, matematyka futbolu i dlaczego w Polsce płoną wysypiska śmieci

Czytacie z niepokojem kolejne doniesienia o podpaleniach wysypisk śmieci? I słusznie. O skutkach składowania niebezpiecznych odpadów mówi Daniel Liszkiewicz, dziennikarz, który od 2012 roku zajmuje się rynkiem odpadów w Polsce. W tym wydaniu Weekendu przeczytajcie też wywiad z Sachą Batthyanyn, nominowanym w tym roku do nagrody im. R. Kapuścińskiego oraz rozmowę o Walerianie Borowczyku, twórcy polskiego kina erotycznego w latach 70.

- Za przyjęcie 20-tonowej ciężarówki odpadów tworzyw sztucznych firma bierze około 4 tysięcy złotych. W przypadku odpadu niebezpiecznego można dostać nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Przyjmujemy 5 tysięcy ton tworzyw sztucznych, do tego kilka ton rozpuszczalników. Po pożarze znika jedno i drugie. Czysty zysk - mówi Daniel Liszkiewicz, dziennikarz, który od 2012 roku zajmuje się rynkiem odpadów w Polsce. O to, dlaczego w Polsce płoną wysypiska i jak działa mafia śmieciowa, pyta go Szymon Jadczak.

Od pewnego czasu nasi biznesmeni zorientowali się, że można dobrze zarobić, ściągając odpady z zagranicy. Na zdjęciu pożar wysypiska w Studziankach (woj. podlaskie), czerwiec 2018 (Fot.Agnieszka Sadowska / AG)
Od pewnego czasu nasi biznesmeni zorientowali się, że można dobrze zarobić, ściągając odpady z zagranicy. Na zdjęciu pożar wysypiska w Studziankach (woj. podlaskie), czerwiec 2018 (Fot.Agnieszka Sadowska / AG)

- Miał dar rozbawiania ludzi - jednym grymasem potrafił wywołać salwy śmiechu widowni. Tadeusz Boy-Żeleński pisał o nim: "Pan Bóg niesprawiedliwie, (...) aż tyle dał jednemu łobuzowi". Ale historia Adolfa Dymszy jest też dowodem na to, że wojna łamała życie wszystkim - również tym sławnym i uwielbianym. Sylwetkę aktora przygotowała Natalia Jeziorek.

Adolf Dymsza w garderobie Teatru Syrena, z którym był związany do końca swojej kariery (fot. Edward Hartwig / NAC sygn. 42-L-609-1)
Adolf Dymsza w garderobie Teatru Syrena, z którym był związany do końca swojej kariery (fot. Edward Hartwig / NAC sygn. 42-L-609-1)

- Czy zaawansowane algorytmy są w stanie przewidzieć scenariusz mistrzostw świata w piłce nożnej? Jak wykorzystać podstawy geometrii do stworzenia superdrużyny rozbijającej w pył przeciwnika? Matematyka wie o futbolu więcej, niż chcielibyśmy przyznać. O roli jaką rachunek prawdopodobieństwa odgrywa na boisku pisze Ewelina Zambrzycka-Kościelnicka.

To będzie czwarty mundial dla Cristiano Ronaldo (fot. shutterstock.com)
To będzie czwarty mundial dla Cristiano Ronaldo (fot. shutterstock.com)

- Wiedziałem, że powinienem dotrzeć do faktów i odtworzyć przebieg tamtej nocy, ale zarazem chciałem rozszyfrować mechanizm psychologiczny, wedle którego w rodzinach o pewnych rzeczach się milczy. Kto i w jaki sposób o tym decyduje? Kto dzierży władzę nad pamięcią? - mówi Sacha Batthyany, autor książki nominowanej do nagrody im. R. Kapuścińskiego "A co ja mam z tym wspólnego?  Wywiad Magdaleny Roszkowskiej.

Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarne (Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Gazeta / mat. promoycjne)
Książka ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarne (Fot. Dawid Żuchowicz / Agencja Gazeta / mat. promoycjne)

- Niektórzy oglądali "Dzieje grzechu" po kilka razy, przychodzili do kina z karteczkami, na których mieli wynotowane "momenty". Wychodzili na papierosa, zerkali na zegarek i w kluczowym momencie wchodzili na salę kinową - mówi Kuba Mikurda, reżyser dokumentu "Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka". O twórcy polskiego kina erotycznego z lat 70. z filmowcem rozmawia Małgorzata Steciak.

Kadr z filmu Borowczyka 'Za murami klasztoru' (1978) (mat. promocyjne)
Kadr z filmu Borowczyka 'Za murami klasztoru' (1978) (mat. promocyjne)

- Była pierwszą w Austrii architektką. A do tego bohaterką ruchu oporu. Stworzyła model kuchni, z którego - w różnych wariantach - korzystamy do dziś. Choć feministki zarzucały jej, że zamknęła kobietę samą w tym małym pomieszczeniu, tak naprawdę frankfurcki projekt Margarete Schütte-Lihotzky przysłużył się równouprawnieniu. W jaki sposób? Tłumaczy Natalia Jeziorek.

Ukoronowaniem pracy Lihotzky była wystawa 'Modernism: Designing a New World' z 2005 roku przez londyńskie Victoria&Albert Museum (fot. www.vam.ac.uk)
Ukoronowaniem pracy Lihotzky była wystawa 'Modernism: Designing a New World' z 2005 roku przez londyńskie Victoria&Albert Museum (fot. www.vam.ac.uk)

Poza tym w wydaniu: złote lata polskiej chuliganerii, fragment biografii Danuty Szaflarskiej, rozmowa Angeliki Swobody z Małgorzatą Omilanowską, byłą minister kultury, która ma za sobą wygraną walkę z nowotworem oraz rozmowy z Michała Gostkiewicza z Sebastianem Kobusem z WWF o konflikcie człowiek-foka na polskim wybrzeżu i dr Sergiuszem Trzeciakiem, ekspertem od wizerunku politycznego.

Skomentuj:
Zaloguj się

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX