Pawlak i Kargul krocz po zaminowanym polu

Pawlak i Kargul krocz po zaminowanym polu (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)

fenomen

"Sami swoi" od kuchni. Wszyscy na planie widzieli, 瞠 Kowalski ch這pem jest, a Ha鎍za ch這pa udaje

Kiedy Wac豉w Kowalski, czyli Pawlak, wzi掖 tekst i przeczyta kilka kwestii w kresowym dialekcie, Sylwester Ch璚i雟ki zrozumia, 瞠 to jest to, 瞠 ludzie z Kru瞠wnik tak w豉郾ie musz m闚i. Ale co zrobi, je郵i inni aktorzy nie potrafi? Na to i wiele innych pyta odpowiada w ksi捫ce "Sami swoi. Za kulisami komedii wszech czas闚" Dariusz Ko幢enko.

Kamera ustawiona na przedni szyb taksówki patrzy na wszystkich od ty逝. Pawlak, jego 穎na Mania, dwaj synowie - Witia i Pawe貫k, 穎na Witii - Jad嶔a, dwoje dzieci i taksówkarz, czyli Warszawiak - wszyscy pochyleni nad otwart mask samochodu, który nie chce odpali. Pawe貫k sugeruje, 瞠 to ga幡ik, Witia proponuje, 瞠by popcha, a Warszawiak upiera si, 瞠 wóz sam pojedzie, bo od tego ma motor. Po chwili wszyscy pakuj si do 鈔odka - Pawlak obok kierowcy, reszta z ty逝. Zaczyna si trwaj帷a pó速orej minuty milcz帷a scena, podczas której Warszawiak grzebie w stacyjce, próbuj帷 uruchomi samochód, a Pawlak daje ma造 popis pantomimy: przeczesuje w這sy, poprawia krawat, doradza taksówkarzowi, odwraca si zdenerwowany, krzyczy co do tych z ty逝, spogl康a na zegarek, ociera pot z czo豉. Nie ulega w徠pliwo軼i, 瞠 Kowalski wiedzie w tej milcz帷ej scenie prym. To na nim skupiona jest ca豉 uwaga widza, ale reszta nie siedzi bezczynnie. Ka盥y co dodaje od siebie - Jad嶔a wachluje si torebk, Witia kapeluszem, Warszawiak ca造 czas próbuje odpali silnik i od czasu do czasu spogl康a przepraszaj帷o. Dziewi耩dziesi徠 pe軟ych gestykulacji sekund.

Milcz帷a scena w taksówce jest pierwsz scen filmu. Zdj璚ia do niej kr璚one by造 ko這 Czernicy, niedaleko stacji kolejowej, gdzie rodzina Pawlaków wita powracaj帷ego z Ameryki Ja鄂a. Obie sceny kr璚one by造 tego samego dnia, jedna po drugiej. Zaraz po nich (te w tym samym dniu i te w pobli簑 stacji) kr璚ona by豉 scena, w której Witia dostrzega z poci庵u Kargulow Mu熥.

W pierwszych dwóch scenach Jerzy Janeczek gra Witi z czasu dla filmu tera幡iejszego (przyjazd Ja鄂a z Ameryki), w trzeciej Witi z czasów retrospekcji. Ten pierwszy Witia, tera幡iejszy, jest m篹em Jad嶔i i ojcem malutkiej Ani. Ten drugi, z retrospekcji, m這dym kawalerem odkrywaj帷ym w sobie dopiero co rodz帷e si uczucie do córki Kargula. Witia tera幡iejszy ma w這sy przyprószone siwizn i w御y, Witia z retrospekcji siwizny ani w御ów nie ma.

Ca豉 rodzina wita Johna. W tym Witia z w御em. Ten w御 zaraz b璠zie musia znikn望. Podobnie jak siwizna. W kolejnej scenie Witia wróci do czasów m這do軼i (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)Ca豉 rodzina wita Johna. W tym Witia z w御em. Ten w御 zaraz b璠zie musia znikn望. Podobnie jak siwizna. W kolejnej scenie Witia wróci do czasów m這do軼i (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)

- Musia貫m szybko przeistoczy si ze starszego Witii w m這dszego - wspomina Janeczek. - Niby nic trudnego, ale trzeba pami皻a, 瞠 to by造 lata sze嗆dziesi徠e. Dzi najlepsi aktorzy albo ci, którzy maj najlepszych agentów, odpoczywaj mi璠zy uj璚iami w luksusowych przyczepach kempingowych, przeznaczonych tylko dla nich. Inni, którzy akurat nie graj gównych ról albo maj gorszych agentów, relaksuj si w wygodnych autokarach, a na planie jest wszystko, czego potrzebuj. My takich luksusów nie mieli鄉y. Kiedy sko鎍zyli鄉y scen powitania, poprosi貫m gospodarzy najbli窺zego domu o misk z wod. Na planie wszystko ju by這 gotowe do kolejnego uj璚ia, wi璚 odklei貫m w御y, szybko zmy貫m siwizn, ale w這sy wci捫 mia貫m mokre, nie mog貫m stan望 przed kamer. Suszarek nie by這, ale w鈔ód gapiów obserwuj帷ych prac na planie by motocyklista. Poprosi貫m go o pomoc. Usiad貫m za nim na motorze, oczywi軼ie bez kasku, a on je寮zi ze mn w t i z powrotem, a mi w這sy wysch造.

Takie by造 czasy, nikt z tego problemu nie robi. A tym bardziej Janeczek, który w豉郾ie sko鎍zy drugi rok studiów i jeszcze kilka tygodni wcze郾iej nie my郵a o roli w jakimkolwiek filmie. Mia wakacje, uda這 mu si za豉twi wczasy i w豉郾ie wybiera si do Ustki. Na szcz窷cie wpad jeszcze na jeden dzie do υdzi, chyba po ubranie, je郵i dobrze pami皻a. Spotka kolegów z roku, którzy w υdzi mieszkali. Powiedzieli mu, 瞠 przyjecha facet z Wroc豉wia, bo we Wroc豉wiu robi jaki film i potrzebuj pary m這dych ludzi - dziewczyny i ch這paka. Facet czeka na ch皻nych w wytwórni filmów fabularnych na ㄠkowej.

Poszli w sze軼iu. Facet popatrzy na nich i zdecydowa, 瞠 na zdj璚ia próbne do Wroc豉wia zabierze ze sob trzech. Janeczka w鈔ód wybranych nie by這. Wprawdzie facet powiedzia mu, 瞠by przyniós swoje fotografie, ale wiadomo by這, 瞠 to tylko takie gadanie. Wygl康a這 na to, 瞠 Janeczek do roli nie pasuje. I wtedy jeden z jego kolegów poprosi, 瞠by wzi望 ich wszystkich, bo to dla nich szansa, fajne do鈍iadczenie. Wtedy jeszcze za zdj璚ia próbne aktorom si p豉ci這, co prawda tylko po這w stawki, ale zawsze, do tego zwrot kosztów podró篡, wi璚 jecha chcieli wszyscy. Facet si zgodzi.

Tym facetem by Gerard Zalewski, drugi re篡ser "Samych swoich".

Ekipa filmowa przy pracy (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)Ekipa filmowa przy pracy (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)

Po zdj璚iach próbnych Janeczek pojecha do Ustki. Na wszelki wypadek zostawi Zalewskiemu adres, pod którym mo積a go by這 znale潭. I dobrze zrobi, bo po paru dniach dosta telegram, by ponownie przyjecha na zdj璚ia. Tym razem chodzi這 o próbne zdj璚ia z kandydatkami do roli Jad嶔i. Decyzja, 瞠 Janeczek zagra Witi, ju zapad豉, teraz chodzi這 o to, by dobra mu odpowiedni partnerk.

Gdy Ilona Ku鄉ierska dosta豉 zaproszenie na casting do filmu "I by這 鈍i皻o" - jak brzmia roboczy tytu "Samych swoich" - by豉 po pierwszym roku studiów na warszawskiej PWST. Zaraz po castingu pojecha豉 z rodzicami na W璕ry. Zaplanowali wypoczynek nad Balatonem, ale po drodze wpadli na kilka dni do Budapesztu. I tam, na jednym z mostów, spotka豉 znajomego, który w豉郾ie przyjecha z Polski. Od niego dowiedzia豉 si, 瞠 wroc豉wska wytwórnia poszukuje jej przez radio i prosi o kontakt. Z najbli窺zej poczty zadzwoni豉 do Wroc豉wia, dowiedzia豉 si, 瞠 musi wraca, bo dosta豉 rol i lada dzie zaczn si zdj璚ia. Rodzice zostali w Budapeszcie, ona wsiad豉 w poci庵 do Polski.

Nie by豉 debiutantk jak jej filmowy partner. W豉郾ie w tym roku, kiedy rozpocz窸y si zdj璚ia do "Samych swoich", premier mia film o prostym i jednoznacznym tytule: "Lenin w Polsce". To ci庵 wspomnie Lenina z jego pobytu w Poroninie - mamy wi璚 w nim Nadie盥 Krupsk, jej matk, mamy m這dziutk góralk Ulk i histori jej tragicznej mi這軼i do Andrzeja, pastucha prze郵adowanego przez austriackich 瘸ndarmów.

Ulk, sierot wychowywan w domu Lenina, jedn z gównych postaci filmu, zagra豉 Ilona Ku鄉ierska. Ona, debiutantka, wtedy jeszcze uczennica szko造 鈔edniej, wyst徙i豉 w doborowym towarzystwie u boku Edmunda Fettinga, Ludwika Benoit, Tadeusza Fijewskiego, Gustawa Lutkiewicza, Kazimierza Rudzkiego i Jaremy St瘼owskiego. To, 瞠 film dosta pierwsz nagrod na Wszechzwi您kowym Festiwalu Filmowym w Kijowie, raczej nie dziwi. Ale to, 瞠 krótko przed rozpocz璚iem zdj耩 do "Samych swoich" Ilona Ku鄉ierska by豉 z ekip na Mi璠zynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, gdzie Siergiej Jutkiewicz odebra nagrod jury za re篡seri, budzi szacunek. W ka盥ym razie by這 co opowiada i czym si pochwali.

Ale nie z tego powodu Sylwester Ch璚i雟ki zdecydowa si powierzy Ku鄉ierskiej rol w swoim filmie. - Jad嶔a mia豉 w "Samych swoich" jedno zadanie: by豉 po to, by mo積a by這 pokaza rodz帷e si mi璠zy m這dymi lud幟i uczucie - mówi Ch璚i雟ki, dla którego historia rodz帷ego si uczucia by豉 wa積a. Widzia w niej szans na o篡wienie postaci, czu, 瞠 mo積a tym uczuciem gra, 瞠 znajdzie w nim dowcip, niejednoznaczno嗆, 瞠 b璠zie to rodzaj lepiszcza sklejaj帷ego ca陰 histori Pawlaków i Kargulów. - Dlatego wa積e by造 walory fizyczne Jad嶔i. I Ilona je mia豉, i z przodu, i z ty逝, wszystko niewulgarne, by w tym wdzi瘯. 安ietnie to wszystko zagra這: w filmie ona ma pi皻na軼ie, czy szesna軼ie lat, Witia siedemna軼ie, mo瞠 osiemna軼ie, i ka盥e z nich udaje doros貫go. Wydaje im si, 瞠 uczucia, które si w nich rodz, s niewidoczne, 瞠 oni je 鈍ietnie ukrywaj, a to wszystko jest na wierzchu, wszystko wida jak na d這ni, wszystko jest 篡we, prawdziwe. W tym w豉郾ie zobaczy貫m pi瘯no. (...)

Witia i Jad嶔a przy studni (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)Witia i Jad嶔a przy studni (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)

Ch璚i雟ki od pocz徠ku zdawa sobie spraw, 瞠 zrobienie dobrej wiejskiej komedii to zadanie trudne, nawet bardzo. 疾by podo豉 wyzwaniu, przy obsadzie gównych ról stara si si璕a po aktorów z najwy窺zej pó趾i. St康 Ha鎍za [W豉dys豉w, filmowy Kargul - przyp. red.] i pomys na Jacka Woszczerowicza [przymierzany do roli Pawlaka - przyp. red.]. St康 Aleksander Fogiel, znany z "Krzy瘸ków" Aleksandra Forda, w których zagra Ma熥a z Bogda鎍a. Ch璚i雟ki pracowa z nim na planie swojego poprzedniego filmu "Agnieszka 46", a w "Samych swoich" powierzy mu rol so速ysa. Fogiel wywi您a si z tego zadania 鈍ietnie.

St康 Maria Zbyszewska, prywatnie 穎na Ludwika Benoit, matka Mariusza Benoit, gwiazda wroc豉wskiego Teatru Rozmaito軼i. Równie z ni Ch璚i雟ki pracowa w "Agnieszce 46" i zastanawiaj帷 si nad obsad filmu, przymierzy j do roli spokojnej i wywa穎nej 穎ny Pawlaka. Trafi w dziesi徠k. Zbyszewska, podobnie jak Kowalski, jej filmowy m捫, w "Samych swoich" zagra豉 rol 篡cia. (...)

Patrz帷 teraz na t pierwsz, milcz帷 scen filmu, na gestykuluj帷ego Pawlaka, u鄉iecha si, bo przypomina sobie, 瞠 te wszystkie gesty, t ca陰 pantomim Kowalski wymy郵i sam. On, Ch璚i雟ki, niczego mu nie podpowiada. Oczywi軼ie zanim ruszy豉 kamera rozmawiali, Ch璚i雟ki t逝maczy Kowalskiemu, 瞠 w tej scenie musi by zdenerwowany, podniecony, bo przecie za chwil spotka si z bratem, którego nie widzia wiele lat. Ale da mu swobod, powiedzia, 瞠 nie b璠zie si wtr帷a, niech Kowalski zagra jak chce, jak mu w duszy gra. I zagra.

Potem, gdy samochód nie odpala i rodzina postanawia i嗆 na stacj kolejow pieszo, na skróty, przez pola, Pawlak podwija nogawki, 瞠by nie ubrudzi spodni. Nikt inny tego nie robi, tylko on. Ch璚i雟ki znów si u鄉iecha, bo to te Kowalski sam wymy郵i. Ju taki by, wymy郵a przez ca造 czas, nie by這 sceny, do której nie chcia豚y czego doda, czego ulepszy. Ruchliwy, ca造 czas w biegu, chwilami denerwuj帷y, nawet niezno郾y. - Czasami mieli鄉y siebie do嗆, ja jego, a on mnie - przyznaje Ch璚i雟ki. - Mówi貫m, 瞠 ko鎍zymy scen, nie rozbudowujemy jej wi璚ej, a wtedy on wymy郵a i robi co takiego, 瞠 mi ca豉 z這嗆 na niego mija豉. I kr璚ili鄉y dalej.

Ten 郵epy zau貫k, w który zabrn掖, to te sprawka Kowalskiego. Ch璚i雟ki bierze do r瘯i pilota i zatrzymuje film. Trudno rozmawia, patrz帷 na Pawlaka, trudno si skupi, s逝chaj帷 jego 酥iewnej kresowej mowy. A tu trzeba d逝窺zych wyja郾ie, bo rzecz dotyczy w豉郾ie j瞛yka, problemu skomplikowanego. Wi璚 w陰czamy pauz, by nas Pawlak nie rozprasza. Swoje ju zrobi, ju namiesza. I to zanim jeszcze ruszy豉 kamera.

Problem, t逝maczy Ch璚i雟ki, narodzi si jeszcze przed pierwszymi zdj璚iami, w dniu, w którym Kowalski wzi掖 tekst i przeczyta kilka kwestii w kresowym dialekcie. To by這 cudowne, zupe軟ie inne tempo, inna gramatyka. Kiedy Ch璚i雟ki go us造sza, zrozumia, 瞠 to jest to, 瞠 ludzie z Kru瞠wnik tak w豉郾ie musz mówi, nie inaczej. I od razu pojawi si problem, bo szukaj帷 obsady, zwraca si uwag na wiele rzeczy, na wiarygodno嗆 sceny, sytuacji, bohatera, dialogu. I wed逝g tego klucza on i jego asystenci szukali aktorów. A tu nagle, ju po skompletowaniu zespo逝, rosn wymagania. Bo brat, syn, 穎na czy matka nie tylko musz by podobni fizycznie, ale musz mówi podobnie, bo jak to, w rodzinie ka盥y inaczej gada? To samo z s御iadami. Kargul nie móg inaczej mówi ni Pawlak, a jak Ha鎍za spróbowa co z tym za酥iewem powiedzie, to Ch璚i雟ki o ma這 nie osiwia z rozpaczy. Zrozumia, 瞠 wszystko mu si wali.

Ale inaczej si nie da這, nie móg nagle zacz望 dobiera aktorów pod k徠em tego, czy potrafi mówi jak kresowiak, czy nie. Nie tylko to by這 wa積e.

We幟y cho熲y babci Pawlaczk. Kiedy Ch璚i雟ki zobaczy Natali Szyma雟k, zachwyci si ni. Mia豉 w twarzy tak zaci皻o嗆, taki upór, 瞠 od razu wiedzia - nikt inny nie b璠zie lepiej pasowa do Kowalskiego. Przy obsadzaniu ról wychodzi si od jednej sceny, potem wyobra瘸 sobie nast瘼ne - jak aktor zagra w tej, a jak w tamtej, i kiedy wyobrazi sobie jej dialogi z synem, to ju nie móg si jej wyrzec. Za 瘸den, nawet najpi瘯niejszy kresowy akcent. Nawet to, 瞠 nie by豉 najlepsz aktork, nie sk這ni這 go do rezygnacji. Urzek這 go, 瞠 by mi璠zy tymi postaciami jaki kontakt, jaka wiarygodno嗆. Za ka盥ym razem, kiedy na ni patrzy, widzia w niej matk Pawlaka. Móg obsadzi w tej roli inne aktorki, lepsze, z wi瘯szym do鈍iadczeniem filmowym, ale wiedzia, 瞠 tylko Szyma雟ka daje mu to, co w tej postaci najwa積iejsze - prawdziwo嗆. A poniewa ona te nie mówi豉 dialektem, zrozumia, 瞠 to nie jest tylko problem Ha鎍zy, 瞠 to problem szerszy. I 瞠 ten problem musi jako rozwi您a.

Natalia Szyma雟ka jako matka Pawlaka (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)Natalia Szyma雟ka jako matka Pawlaka (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)

D逝go nie wiedzia jak. Nie mia wielkiego do鈍iadczenia jako re篡ser, wi璚 w pewnym momencie powiedzia sobie, 瞠 nie zwraca na to uwagi, robi swoje, a rozwi您anie pr璠zej czy pó幡iej si znajdzie. Musi si znale潭. I znalaz這 si: postsynchrony. Cho nie by豉 to decyzja 豉twa.

Nie machn掖 r瘯 i nie powiedzia od razu, 瞠 te wszystkie problemy z j瞛ykiem poza豉twia sobie w postsynchronach. Nie, to by d逝gi i bolesny proces, dojrzewa do tego stopniowo. Mi璠zy innymi dlatego, 瞠 decyzja o podk豉daniu g這sów jest decyzj dla aktorów bolesn. Bo kiedy odbiera si aktorowi g這s, zabiera mu si cz窷 jego postaci, okalecza j. Odebranie g這su to zg這szenie wobec pracy aktora wotum nieufno軼i, wi璚 nieuniknione s d御y, niesnaski. Ale innego rozwi您ania ni postsynchrony nie by這. - Jakby teraz si璕n望 do archiwum i zobaczy ten film bez postsynchronów - kr璚i g這w Ch璚i雟ki. - Ka盥y mówi po swojemu, to by這 nie do zaakceptowania. (...)

W przypadku Witii i Jad嶔i dubbing nie by potrzebny, bo Ch璚i雟ki doszed do wniosku, 瞠 u dzieci kresowiaków brak akcentu nie b璠zie razi, wi璚 ani od nich nie wymaga, by tak mówili, ani nie planowa dubbingu. Ale nieoczekiwanie okaza這 si, 瞠 w przypadku Jad嶔i by potrzebny. Z innego powodu.

- Zdj璚ia zako鎍zy造 si w wakacje 1966 roku - wspomina Ilona Ku鄉ierska. - W pa寮zierniku zacz窸am drugi rok studiów. Min掖 miesi帷 i do dziekanatu przyszed list z wroc豉wskiej wytwórni z pro軸 o zwolnienie mnie na postsynchrony do filmu "Sami swoi". Zacz窸o si piek這. Zosta豉m wezwana na dywanik do dziekana i us造sza豉m, 瞠 nie mia豉m prawa bez pozwolenia gra w filmie. Granie w filmie nie mie軼i這 si w ówczesnym programie warszawskiej szko造 teatralnej. I chocia w ko鎍u darowano mi przewinienie, na postsynchrony nie pojecha豉m. G這su mojej Jad嬈e musia豉 u篡czy El瘺ieta K瘼i雟ka.

Witia i Jad嶔a id do stodo造 (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)Witia i Jad嶔a id do stodo造 (fot. Julian Magda / archiwum prywatne Sylwestra Ch璚i雟kiego)

Ch璚i雟ki przyznaje, 瞠 do postsynchronów dojrzewa d逝go, ale kiedy ju dojrza, dostrzeg przed sob nowe mo磧iwo軼i. Kiedy nie móg czego wyci庵n望 z aktora, macha r瘯, odpuszcza. Zak豉da, 瞠 ten, kto b璠zie podk豉da g這s, da tej postaci to, czego nie móg na planie uzyska od aktora. I tak si sta這, chocia przyznaje, 瞠 sporo w tym wszystkim by這 szcz窷cia.

- Szcz窷ciem by這 na przyk豉d to, 瞠 kto mi powiedzia o pani Irenie Malkiewicz-Doma雟kiej. (...) Przyjecha豉. Wchodzi, a ja widz, 瞠 nic z tego nie b璠zie, bo mam przed sob prawdziw dam, gwiazd - przed wojn ze swoim ówczesnym m篹em Jerzym Pichelskim stanowili par amantów. Wi璚 dzi瘯uj, 瞠 przyjecha豉, mówi, 瞠 to 鈍ietnie, 瞠 mo瞠 spróbujemy co nagra, ale ju my郵, jak si z tego wycofa. Ona patrzy na te nakr璚one sceny i pyta: no to pod kogo mam tu pod這篡 g這s? No, pod matk Pawlaka, mówi. Aha, no prosz bardzo, prosz bardzo, mówi i pyta: a sk康 ona, znaczy si matka, jest. Wi璚 t逝macz, 瞠 musz tak celowa z tymi dialogami, 瞠by i ci spod Wilna, i ci spod Lwowa uwa瘸li, 瞠 to jest ich. I 瞠 mam z tym troch problemów, na przyk豉d z imionami, bo pod Wilnem jest Kaziuk, a pod Lwowem - Ka幟ierz. No, ale to trudno przeskoczy. Ona s逝cha, s逝cha i znowu: aha. A potem usiad豉 i jak powiedzia豉 To by這 co takiego, 瞠 nagle zobaczy貫m, 瞠 mam film. Bo tak si tylko mówi, zrobimy postsynchrony i problem z g這wy. To jest bardzo trudne, 瞠by trafi z w豉軼iwym g這sem. Wi璚 jak j us造sza貫m, omal z fotela nie spad貫m. Bo w my郵ach ju widzia貫m, jak ona robi nast瘼ny dialog, i nast瘼ny, i wiedzia貫m, 瞠 ona z tego zrobi arcydzie趾o. I zrobi豉. Gdyby nie ona, by這by 幢e, bo z ca造m szacunkiem dla pani Szyma雟kiej, cierpieli鄉y jak jej s逝chali鄉y, bardzo 幢e mówi豉. Nie mia豉 wyczucia. Na pocz徠ku my郵a貫m, 瞠 jako to b璠zie, bo urzek豉 mnie jej twarz, ale twarz to nie wszystko, g這s jest niezwykle wa積y. Gdyby nie Malkiewicz-Doma雟ka, która cudownie pog喚bi豉 t posta, nic by z tego nie by這.

Problem by te z Kargulem, bo Ha鎍za nie dopuszcza my郵i, by grana przez niego posta mówi豉 innym g這sem. Stara si wi璚 dorówna Kowalskiemu, ale wszyscy na planie widzieli, 瞠 - mówi帷 obrazowo - Kowalski ch這pem jest, a Ha鎍za ch這pa udaje. Stara si mówi kresow gwar, ale nie wychodzi這. Wi璚 kiedy po ostatnich zdj璚iach musia i嗆 do szpitala na zabieg, Ch璚i雟ki skwapliwie skorzysta z jego nieobecno軼i. Zatrudni Boles豉wa P這tnickiego, który pod這篡 g這s pod Kargula. Do ko鎍a utrzymywa jednak, 瞠 zrobi to przede wszystkim z powodu niedyspozycji zdrowotnej Ha鎍zy.

Trudno powiedzie, czy Ha鎍za w to uwierzy, ale gdy wyszed ze szpitala, nie powiedzia ani s這wa, cho z pewno軼i go to dotkn窸o. Jego aktorska duma ucierpia豉, ale nie obrazi si albo nie da tego po sobie pozna. Za to kiedy siedem lat pó幡iej zaczynali zdj璚ia do "Nie ma mocnych", Ha鎍za, który nie przywyk do pora瞠k, postawi warunek, 瞠 zagra, je郵i Kargul b璠zie mówi jego g這sem. I trzeba przyzna, 瞠 tym razem opanowa sztuk mówienia do perfekcji. P這tnicki w nast瘼nych cz窷ciach nie by ju potrzebny.

Ksi捫ka Dariusza Ko幢enki "Sami swoi. Za kulisami komedii wszech czasów" jest dost瘼na w Publio.pl>>

Dariusz Ko幢enko i jego ksi捫ka (fot. materia造 prasowe)Dariusz Ko幢enko (fot. materia造 prasowe)

Dariusz Ko幢enko. Reporta篡sta, studiowa filozofi na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Dziennikarz "Ozonu", "Dziennika", "Newsweeka". Mi這郾ik sportów ekstremalnych: lata na szybowcach, skaka ze spadochronem, by na wyprawie w Himalajach. W 2003 roku pojecha jako korespondent na wojn do Iraku. Wspó豉utor ksi捫ki "Leo zawodowiec. Jak Beenhakker odmieni Polaków." Publikuje w tygodniku "Polityka" oraz "Plusie i Minusie", dodatku "Rzeczpospolitej".

Polub Weekend Gazeta.pl na Facebooku

Zobacz tak瞠
Komentarze (134)
Zaloguj si
  • jarzebiaknaczczo

    Oceniono 582 razy 576

    Jest to jeden z niewielu film闚, kt鏎ego okre郵enie s這wem: KULTOWY nie brzmi pretensjonalnie i jest ca趾owicie na miejscu. Kowalski i Ha鎍za - to byli tytani aktorstwa.

  • krzy-czy

    Oceniono 294 razy 284

    wg. mnie scena genialna-
    pocz徠ek filmu. po awanturce na podworzu ka幟irz z ja鄂iem id w pole.ka幟irz okrutnie co t逝maczy ja鄂owi. i WDEPTUJE W KUP. wyciera sobie buty w traie, ca造 czqs gestykuluj帷 i t逝macz帷 co ja鄂owi.
    scena godna OSCARA.

  • pjck

    Oceniono 217 razy 215

    Kowalski by tu naszym Luisem de Funes. A 瞠 Ha鎍za to gigant aktorstwa - jak mog這by by inaczej. To hit wszechczas闚.

  • tades1

    Oceniono 204 razy 204

    eh , brak s堯w , uwielbiam ten film i aktor闚

  • d.d.5

    Oceniono 167 razy 167

    pami皻am jak Andrzej Mularczyk,autor scenariusza do tego filmu,opowiada o kompletowaniu obsady i na pocz徠ku wcale nie by這 pewne,瞠 Pawlaka zagra Wac豉w Kowalski.Ten ostatni jednak strasznie sie na te rol napali i chodzi za Malarczykiem przekonuj帷 go do siebie.W ko鎍u nie znalaz lepszego argumentu i wypali"ty mi daj te rol,a ja ci to zagram..zagram tak,瞠 ku... ma..!"
    I zagra,nawet lepiej..:))

  • mistermadmat

    Oceniono 157 razy 149

    Jad磬a pom鏂 ci !!!!! .......nieeeeeeeeeee.....Jad磬a pom鏂 ci !!!!!!!!!! ........nieeeeeeeeeee ....NO TO CI POMOG !!!!!!!

  • viciousny

    Oceniono 149 razy 143

    Ha鎍za to jeden z najlepszych i jednocze郾ie najbardziej niedocenionych, polskich aktor闚. Potrafi r闚nie przekonywuj帷o zagra ch這pka-roztropka, jak i wielkiego, litewskiego magnata w "Potopie"

  • tpdlagier

    Oceniono 97 razy 95

    Chyba nie da rady przechwali tego filmu. To absolutna klasyka. Pod ka盥ym wzgl璠em. Gdyby kto wymy郵i Oscary dla starych film闚 ten obraz pewnie wygrywa豚y co rok. Ogl康a貫m "Samych swoich" zapewne nie -na軼ie ale -dziesi徠 razy. I wci捫 mnie bawi swoj autentyczn bezpretensjonalno軼i i szczero軼i. Nie鄉iertelny.

Aby oceni zaloguj si lub zarejestrujX