Skoda Kamiq

Skoda Kamiq (mat. prasowe)

materiał promocyjny partnera weekendu

Jak dopasować się do każdej sytuacji? To trudne pytanie. Oto auto, które jest odpowiedzią

Nowa Škoda Kamiq łączy zalety SUV-a i kompaktu, więc sprawdzi się nie tylko w miejskiej dżungli, ale również podczas dalszej podróży. Producent na nowo zdefiniował uniwersalność pojazdu, który ma spełnić nasze oczekiwania w zróżnicowanych warunkach.

Jeszcze do niedawna rolę pojazdów "na każdą okazję" pełniły auta kompaktowe. Jednak niektórym kierowcom nie do końca odpowiadają zaproponowane w nich rozwiązania. Przy komplecie pasażerów w kabinie bywa ciasno. I brakuje miejsca na bagaże. Niewielki prześwit, czyli odległość między najniższym punktem podwozia a poziomem jezdni, może okazać się przeszkodą podczas jazdy w terenie, a nawet w mieście. Nic więc dziwnego, że kierowcy zaczęli poszukiwać aut bardziej wszechstronnych. Efekt? W ubiegłym roku co trzeci samochód sprzedany w Europie był SUV-em. Największy wzrost udziału w tym segmencie rynku odnotowano dla SUV-ów miejskich.

Odpowiedzią na indywidualne potrzeby kierowców jest Škoda Kamiq. Nazwa modelu pochodzi z języka Inuitów zamieszkujących północną Kanadę i Grenlandię. Oznacza zdolność dopasowania się do każdej sytuacji. Producent na nowo zdefiniował uniwersalność pojazdu, który ma się sprawdzać w każdych warunkach. A jak te deklaracje przekładają się na sam samochód i jego możliwości?

Skoda Kamiq (mat. prasowe)
Skoda Kamiq (mat. prasowe)

Na asfalcie i na szutrze

Škoda Kamiq wyróżnia się kilkoma detalami, choćby przetłoczeniami na masce, które nadają jej unikatowy wygląd. To pierwsza Škoda z dzielonymi reflektorami diodowymi, osobnymi światłami do jazdy dziennej u góry oraz - w wersji z pełnym oświetleniem LED - z dynamicznymi kierunkowskazami z przodu i z tyłu. To rozwiązanie znane jest głównie z aut premium. Dzięki linii biegnącej wzdłuż całego pojazdu i wyrazistym powierzchniom auto wygląda na potężne i dynamiczne zarazem. Relingi dachowe w standardzie podkreślają tę śmiałą stylistykę pojazdu. A z tyłu wzrok przyciągają światła w kształcie litery C.

Auto ma 4241 mm długości - to idealnie dobrany rozmiar, aby kierowca nie miał problemu ze znalezieniem wolnego miejsca do parkowania czy manewrowaniem w wąskich uliczkach. Podwyższona pozycja siedzenia oraz przestronna kabina nowego miejskiego SUV-a ułatwiają wsiadanie i wysiadanie oraz zapewniają lepszą ergonomię i doskonałą widoczność na wszystkie strony - szybciej więc dostrzeżemy pieszych i rowerzystów, a także przeszkody przy parkowaniu.

Skoda Kamiq (mat. prasowe)
Skoda Kamiq (mat. prasowe)

Aż 18 cm prześwitu oraz nawet 18-calowe obręcze kół nadają modelowi Škoda Kamiq nie tylko imponujący wygląd, ale przede wszystkim doskonale chronią auto przy wjeżdżaniu na krawężnik czy pokonywaniu progów zwalniających. To dobra informacja także dla osób lubiących aktywnie spędzać czas poza miastem - dzięki dużemu prześwitowi nie muszą się obawiać szutrowych dróg. Co więcej, aby zapewnić lepszą ochronę na nierównych drogach, w wyposażeniu dodatkowym do modelu Škoda Kamiq oferowana jest osłona podwozia, która zabezpiecza silnik i przeniesienie napędu przed uszkodzeniami spowodowanymi nierównościami czy złej jakości nawierzchnią. Przyda się również elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego XDS+, która poprawia trakcję przedniej osi oraz system wspomagania ruszania pod wzniesienia, który zapobiega staczaniu się pojazdu i zatrzymaniu silnika.

Zobaczysz i usłyszysz

Škoda Kamiq ma być nie tylko wygodna w użytkowaniu, ale i bezpieczna, m.in. dzięki   elektronicznym systemom wspomagającym kierowcę. Jako pierwszy pojazd w swojej klasie oferuje asystenta wyjazdu (Rear Traffic Alert), który ostrzega o obiektach poruszających się za pojazdem przy cofaniu. Jeżeli kierowca nie zareaguje na to, co widać, system odwoła się do jego zmysłu słuchu i wyda ostrzeżenie dźwiękowe. A jeśli i to nie zadziała - awaryjnie zatrzyma pojazd. Oczywiście, kierowca ma również do dyspozycji tradycyjne czujniki cofania oraz kamerę, a nawet Park Assist, który pomaga w parkowaniu równoległym i prostopadłym.

Skoda Kamiq (mat. prasowe)
Skoda Kamiq (mat. prasowe)

Przydatny jest również Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, zapobiegający zderzeniom z pieszymi lub rowerzystami, a w razie wypadku redukujący ich skutki. W tym celu system monitoruje obszar przed samochodem i automatycznie zatrzymuje pojazd, jeśli uzna, że zachodzi ryzyko kolizji.

W Škodzie Kamiq kierowca i pasażerowie są doskonale zabezpieczeni przed skutkami wypadku - dba o to nawet dziewięć poduszek powietrznych. W przypadku zagrożenia zderzeniem opcjonalna proaktywna funkcja ochrony pasażerów Crew Protect Assist szybko podnosi szyby i napina pasy bezpieczeństwa na przednich siedzeniach, a jeśli już do niego dojdzie, hamulec antykolizyjny uniemożliwia pojazdowi dalsze niekontrolowane toczenie się po drodze.

Na miejskim parkingu i w długiej trasie

Dziś od auta oczekujemy nie tylko zapewniania bezpieczeństwa jadącym nim osobom, ale także tego, że na co dzień będzie po prostu łatwe i przyjemne w użytkowaniu. I to w każdych warunkach - na parkingu, w długiej trasie, z kompletem pasażerów na pokładzie i sporym bagażem.

W Škodzie Kamiq wykorzystane jest rozwiązanie, które chroni karoserię na ciasnych parkingach - to zabezpieczenie krawędzi drzwi uruchamiające się automatycznie przy ich otwieraniu. W opcji znajdziemy też sterowaną przyciskami klapę bagażnika. A w codziennej eksploatacji przydadzą się lejek w nakrętce zbiornika na płyn do spryskiwaczy, skrobaczka do szyb z miernikiem głębokości bieżnika schowana pod klapką wlewu paliwa oraz parasol w schowku w drzwiach. W aucie znajdziemy także pomysłowy system schowków i uchwytów, np. specjalne miejsca na karty kredytowe i monety, dodatkowa przestrzeń na kamizelki odblaskowe, ponadto w przednich i tylnych drzwiach można umieścić butelki z napojami. Model Kamiq oferowany jest z klimatyzacją w standardzie, a w wersji Style znajdziemy dwustrefowy system Climatronic z czujnikiem wilgotności, gwarantujący idealną temperaturę.

Skoda Kamiq (mat. prasowe)
Skoda Kamiq (mat. prasowe)

Kamiq czuje się nie tylko dobrze w mieście, ale również (nawet z kompletem pasażerów) idealnie sprawdzi się podczas dłuższych podróży. To głównie zasługa dobrze przemyślanego wnętrza - nie tylko na przednich, ale również na pozostałych siedzeniach nikt nie będzie narzekał na brak przestrzeni. I nie dzieje się to kosztem bagażnika. Jego pojemność wynosi 400 l, a składając oparcia tylnej kanapy, bagażnik można powiększyć do 1395 l. W wyposażeniu dodatkowym dostępny jest także opuszczany podłokietnik środkowy z tyłu, zapewniający większą wygodę dla pasażerów.

Nie zapomniano również o ergonomicznej obsłudze pojazdu i komforcie kierowcy, który zapewnia np. Virtual Cockpit - cyfrowy zestaw wskaźników z ekranem o przekątnej 10,25 cala, a także elektrycznie regulowany fotel i funkcja podgrzewania kierownicy oraz też ogrzewana przednia szyba. Kierowca może również liczyć na pomoc aktywnego tempomatu (ACC), który zwiększa komfort przy długich podróżach. Układ ten utrzymuje zadaną prędkość (do 210 km/h) i hamuje automatycznie, jeżeli wykryje z przodu wolniej jadący pojazd. W połączeniu z automatyczną skrzynią biegów (DSG) układ może nawet zatrzymać samochód i automatycznie wznowić jazdę przed upływem trzech sekund. Opcjonalny system wykrywania zmęczenia ostrzega kierowcę, kiedy jego koncentracja maleje, a asystent pasa ruchu pomaga utrzymywać zadany tor jazdy.

Dynamicznie i oszczędnie

Przygotowując polską ofertę Škody Kamiq marka postawiła na turbodoładowane jednostki benzynowe. Trudno się temu dziwić - takie połączenie doskonale sprawdza się w mieście i nie tylko, zapewniając odpowiednią dynamikę i niskie zużycie paliwa. Silniki wykorzystują odzyskiwanie energii hamowania i technologię Stop/Start oraz spełniają aktualne normy emisji. Bazową propozycją w gamie jest trzycylindrowy motor 1.0 TSI o mocy 95 KM. Jego mocniejszą wariacją jest odmiana 115-konna, która dodatkowo może występować z siedmiobiegową automatyczną przekładnią DSG. Standardowo kierowca ma do dyspozycji manualną skrzynię o pięciu (dla silnika 95 KM) lub sześciu (dla wersji 115 KM) przełożeniach. Niebawem w ofercie pojawi się również silnik czterocylindrowy 1.5 TSI o mocy 110 kW (150 KM). Jednostka ta wyróżnia się technologią ACT, która automatycznie odłącza dwa cylindry przy małym obciążeniu silnika, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa.

Skoda Kamiq (mat. prasowe)
Skoda Kamiq (mat. prasowe)

Dla kierowców z zacięciem sportowym dostępne jest opcjonalne zawieszenie Sport Chassis Control. Jest niższe o 10 mm i oferuje dwa różne ustawienia: Normal i Sport. W trybie Sport elektronicznie regulowane amortyzatory stają się twardsze. Dostępne są również cztery tryby jazdy: Normal, Sport, Eco i Individual.

Dzięki zdolności dopasowania się do każdej sytuacji oraz różnych oczekiwań użytkowników Škoda Kamiq może służyć jako auto miejskie, ale dojedziemy nim również w słabiej dostępne miejsca i oczywiście wyruszymy ze sporym bagażem na wakacje. Nie ma tu mowy o żadnych kompromisach.

Polub Weekend Gazeta.pl na Facebooku